1. Rock Werchter 2012

Re: Rock Werchter 2012

Ik weet nog niet of ik zal gaan. Het is ook te zien wie er mee gaat en wat de line-up is.
  • Ik weet nog niet of ik zal gaan. Het is ook te zien wie er mee gaat en wat de line-up is.
  • Waarom verbaast dat je?!
  • + Milow
  • Als het goed is vandaag nieuwe namen. Goede kans op The Mars Volta en The Shins.
  • Terug! Tijd voor wat korte recensies van shit die ik heb gezien:

Donderdag:

The All-American Rejects: Grote hits waren wel leuk om mee te zingen, maar voor de rest stelde het uiteraard niks voor. Veel ge’fuck door de zanger, maar weinig pit. Ik vond het wel een beetje zielig voor hem toen bij Gives You Hell de microfoon uitviel.
    2/5

Amon Tobin: Ook al bleef hij vooral hangen op spul van ISAM, was dit nog steeds erg goed. Vooral de show, met kubussen waarop als het ware een verhaal op de muziek werd afgebeeld, was tof. Het was wel godsgruwelijk warm in de tent, maar ach… dat hoort erbij.
    4/5

Rise Against
    Bleergh. Klinkt precies als op de albums, dat wel, maar ook precies zoals op de albums had ik er na drie nummers wel genoeg van.
    2/5

Blink-182
    Zoals ik had verwacht was dit leuk, maar niet heel hoogstaand. Iedere keer als er een nieuwer nummer werd gespeeld kakte het wel in naar mijn mening, maar vervolgens zat ik weer luidkeels mee te schreeuwen op hun hits, dus I approve. Blink moet wel even hun show aanpassen, want your momma- en seksgrappen kunnen echt niet meer als je 40+ bent.
    3.5/5

The Cure
    Erg vet. Dat is alles wat ik er eigenlijk over kan zeggen. Robert Smith was goed op stem en de rest van de band was ook erg sterk. Nieuwere werk heeft wel minder pit dan het oude werk vind ik.
    4/5

Justice
    FUCKING VET! Ik heb gesprongen, gedanst en meegeschreeuwd. Heerlijk was dit, echt heerlijk.
    4.5/5

Vrijdag

Mastodon
    Jajajaja, heerlijke show was dit. Sowieso beter dan in 2010 (hoewel dat ook heerlijk was). Op één nummer na haalden ze alles van The Hunter. Vond ik het jammer dat ze geen nummers als Oblivion, March of the Fire Ants en The Wolf Is Loose speelden? Ja. Vond ik het erg? Absoluut niet! Heerlijk was dit.
    4/5

Jack White
    Wederom, geweldig. Dit was voor mij echt één van de beste optredens op Werchter. Hij wisselde zijn solonummers gestaag af met een flink aantal White Stripes en Raconteurs nummers en gooide er voor de compleetheid ook nog een The Dead Weather nummer in. Hoogtepunt was zonder twijfel Seven Nation Army, toen iedereen het beroemde riffje meeblèrde.
    4.5/5

Pearl Jam
    Beste show van dit jaar, zonder twijfel. Pearl Jam blijft echt één van de beste live acts ooit. Vedder en co. sprongen in de rondte en de hele band had er duidelijk zin in. Heerlijk ook dat ze, in tegenstelling tot 2010, Yellow Ledbetter en Jeremy speelden. Ik zong iig hard mee (behalve op Yellow Ledbetter, om obvious reasons). Oh, en ze coverden twee Pink Floyd nummers, dus dan weet ik nu ook weer hoe dat klinkt. :P
    5/5

Zaterdag

Noah and the Whale
    Ook al kende ik eigenlijk geen van de nummers die ze speelden (op 5 Years Time na), vond ik dit eigenlijk best prima. Het is gewoon lekker vrolijke indiepop waar ik mij wel in kan vinden. Hier zal ik wel nog wat meer in graven qua albums.
    3.5/5

Nneka
    Weer iets wat ik totaal niet kende, maar het was warm, dus ploften ik en mijn vriendin neer in het gras voor de Marquee waar dit net optrad. Op zich wel lekker, die Nigeriaanse hip-hop/funk-achtige muziek. Ook hier ga ik meer van opzoeken.
    3.5/5

Mumford and Sons
    Ook al ben ik eigenlijk totaal geen fan van deze band, moet ik zeggen dat het best heel leuk was live. Uiteraard hard meegezongen op The Cave en Little Lion Man en de rest kon er ook prima mee door.
    3.5/5

Regina Spektor
    Jaaa, dit was mooi. Er is iets betoverends aan deze timide Russin achter haar piano. Oh, en ze kan ook gewoon echt heel goed zingen, alles klonk net zo gepolijst als op het album en dat is lekker. Ondanks dat ik het niet van plan was, heb ik het helemaal uitgezeten…
    4/5

Editors
    …om vervolgens een sprintje te trekken naar de andere kant van de weide waar de Editors al een kwartier bezig waren and it was totally worth it. Ik blijf erbij dat de Editors echt gemaakt zijn voor festivals, het was namelijk een fantastisch optreden weer waar ze niet al te zuinig deden met de pyrotechnics en het vuurwerk. Oh, en ik moest flink lachen toen tijdens No Sound But the Wind bleek dat diezelfde gast die twee jaar geleden op het grote scherm zat te huilen tijdens dat nummer weer in het publiek bleek te staan.
    4.5/5

Chase & Status
    IT’S NO PROBLEM FOR ME, BUT IT’S A PROBLEM FOR YOU! Ja, groot feest dit. Niet zo goed als Justice, maar nog steeds een erg strak optreden. Chase & Status weten zeker wel hoe ze goede dance-muziek moeten maken (inb4 Needakill).
    4/5

Zondag

Anna Calvi
    Naartoe gegaan omdat mijn vader zei dat het goed was en dat bleek het ook te zijn. De vergelijking met Nick Cage en Patti Smith begrijp ik wel en ik snap ook waarom Brian Eno groot fan is, want haar muziek is niet makkelijk om in te komen. Maar zodra je erin zit is het erg lekker. Oh, en ze speelde een cover van TV on the Radio’s Wolf Like Me, wat ik ook erg waardeerde.
    4/5

Dropkick Murphys
    Dit was een dik feest. Ik hou echt van Irish punk. Oh, en ze speelden een AC/DC cover, wat erg goed aansloeg. Er waren eigenlijk maar twee dingen mis met het optreden van de Dropkicks. Ten eerste stonden de microfoons te zacht, waardoor de zang soms onhoorbaar was en ten tweede speelden ze niet genoeg oude nummers. Ik wilde The Spicy McHaggis Jig, dammit! :(
    4/5

Noel Gallagher’s High Flying Birds
    Ik ben geen groot fan van zowel Liam’s als Noel’s solo efforts. Beide albums klinken een beetje als Oasis light, maar dan zonder datgeen wat Oasis zo goed maakte. Noel blijft een icoon, maar dit optreden was best saai, gewoon omdat ik zijn solo album ook best saai vind. Toen hij aan het einde Don’t Look Back in Anger aanzette, ging ik wel los though en dat nummer alleen zorgde ervoor dat ik het een respectabel optreden vond.
    3/5

Florence + the Machine
    Florence Welch is absoluut één van mijn favoriete zangeressen en dit optreden was net als haar optreden op Werchter 2010 erg tof. Dit keer was ze een flink stuk soberder en scheurde haar rok (helaas?) niet in tweeën, maar dat maakt absoluut niks uit voor de kwaliteit en energierijkheid van het optreden. Wel jammer dat ze Kiss With a Fist en Drumming Song niet speelde.
    4/5

Snow Patrol
    Ik ben absoluut geen fan van Snow Patrol en ik vind de zanger absoluut niet zo sterk live als op het album, maar ik heb toch nog plezier gehad aan het optreden. Je kan immers niet ontkennen dat Snow Patrol flink wat bekende, meezingbare nummers heeft gemaakt en ik ging dan ook flink meezingen op de nummers die ik kende. Tevens een klein moment van schaamte toen de hele weide + vriendin Just Say Yes volledig kon meezingen en ik alleen dat ene zinnetje (“Just say yes”) in het refrein kende.
    3.5/5

Red Hot Chili Peppers
    Autch… Red Hot Chili Peppers was een beetje laffe afsluiter. Waar is de band die begin jaren ’90 zo sterk was live? Ik herinner me nog wel een Live DVD van de Peppers van een optreden op Slane Castle waar ze steengoed zijn. Van die band is hier echt absoluut niks terug te zien. Ze speelden vooral nummers van het slechte nieuwe album en veel te lange instrumentale jams. Daarnaast lag de focus sowieso op nummers van na Californication. Natuurlijk speelden ze als derde of vierde nummer al het geweldige Scar Tissue, maar dat werd verpest door de nieuwe gitarist die de ooit zo gevoelige gitaarsolo’s in dat nummer compleet verpeste. Eigenlijk ging het bij de encore pas echt knallen, toen ze achter elkaar Sir Psycho Sexy, They’re Red Hot en Give It Away speelden.
    2.5/5
  • Je moet natuurlijk wel kijken wie er gaan touren.
  • Jo komt het ook op tv ofzo? Heb net ff op belgië gecheckt maar kon niet zoveel vinden.. En streamen is ook matig.. :(
  • ik had 3 flessen water van 75 cl bij, en ik heb van de security (nadat ik er een praatje mee had gedaan) 4 flesjes cola van ze gekregen!
  • Haha, ja natuurlijk kan je al je eten meenemen maar wie wil dat nu? :)
  • De eerste twee dagen had ik aan eten en drinken alleen al 100 euro uitgegeven. Toch knap :lol:
  • Volgens mij heb ik ook met zo'n 50 euro 3 dagen doorgebracht. Nouja 2 dan.
  • Heb je uit de vuilnisbakken zitten eten of zo? :S

55 euro geef je bijna op een dag uit op een festival :lol:
  • Ik was woensdag al gegaan, lekker rustig aan je tent opzetten, wat eten en drinken en uiteindelijk naar bed om de volgende dag de eerste festivaldag mee te maken. Een goede nachtrust is daarbij handig, maar jammer genoeg was dat onmogelijk. Ten eerste door mijn luchtbedje (3 cm dik op zijn meest, dus slaapt zeer vervelend) maar voornamelijk omdat er om zes uur 's ochtends in een tent iets verderop heel hard "Kroketteuh!!" werd geroepen, waardoor de halve camping wakker werd. Leuk was wel weer dat deze uitspraak een universele begroeting werd op het campingterrein. Als er dan ook één woord is waarmee ik Werchter 2012 zou beschrijven, zou het "Kroketteuh!" zijn :)

- Donderdag

Amon Tobin
    Heengegaan voor de vette show, en die was er. Jammer genoeg was de Pyramid niet helemaal lichtdicht, wat toch iets van de illusie inboette. Desondanks heel vet om te zien. Muziek was echter niet echt mijn ding, en velen deelden die mening. Aan het einde van het optreden waren er minder mensen dan waar het mee startte. Als voorstelling was het vermakelijk, als muziek niet echt.
    2,5/5

Garbage

Omdat vrienden er wel heen wilden en om de tijd te doden er maar heen gegaan, en het was wel aardig. Jammer genoeg weinig van te verstaan doordat de bass veel te hard stond, en het hele optreden was niet meer dan aardig. Vreselijk heet trouwens in The Barn.
    2,5/5

The Cure

Leuk optreden. Ik ken alleen het album Bloodflowers goed (bazenalbum, vooral door het duistere sfeertje ivm de rest van hun werk) dus vond ik het jammer dat ze daar niets van speelden (maar goed, dat doen ze al niet meer sinds 2008). Hierdoor iets minder plezier aan overgehouden dan gehoopt, maar het was een zeer degelijk optreden en Robert Smith is nog steeds goed van stem.
    3,5/5

- Vrijdag

Mastodon
    Zeer weinig publiek, maar wat verwacht je als het de enige metalband op het festival is. Ik stond van een afstandje te kijken, en het was een goed optreden, ondanks het feit dat ik dus niet in een menigte headbangende moshpit-kandidaten heb gestaan.
    3/5

Jack White

Episch. Jack speelde zeer goed, maar ook zijn drummer en zijn toetsenist (bijgenaamd Mr. Seisure omdat hij nogal.. uitbundig speelde). Steady As She Goes duurde ongeveer twee keer zo lang als op de cd en zat vol met geweldige solo's. Jack had er zin in, zijn band had er zin in en het publiek kreeg een supershow. Als afsluiter Seven Nation Army waarbij iedereen luidkeels meezong, heel tof.
    4/5

Pearl Jam

Beste act van het festival naar mijn idee. Ik was al gewaarschuwd voor de epicness van PJ live, en ik werd overdonderd. Vedder bewees zichzelf als een zeer energieke en charmante frontman en de gitarist verbaasde met geweldige solo's (vooral Even Flow werd erdoor verreikt). Ik ken buiten Ten geen werk van PJ, maar daar moet verandering in gebracht worden. Als performance was het gewoon zo sterk, daar kon je niet onderuit. Ze zijn meteen in aanzien een heel stuk gestegen.
    4,5/5

- Zaterdag

Black Box Revelation
    Toffe act. De zanger/gitarist kwam casual een banaan etend het podium oplopen, maar zette samen met de drummer een zeer nette tweemansshow op. Positief verrast door deze band.
    3,5/5

Wolfmother

Bewees zich als degelijke band. Sterk begin met Woman, daarna misschien iets minder boeiend maar nog steeds heel nice. De band kwam wellicht een tikkeltje arrogant over, maar niet echt irritant of zo. Bij de enige mondharmonica-solo gaf het instrument precies geen geluid. De bespeler sprong heel gepassioneerd blazend het podium over, maar aangezien er geen geluidje uitkwam was dit redelijk lachwekkend om te zien. Goed optreden.
    3,5/5

Mumford & Sons

Totaal niet boeiend. Het kan er aan liggen dat het mijn muziek niet echt is, maar de act was zo saai dat mijn vrienden en ik het hele concert slap geluld hebben ipv geboeid naar de muziek te luisteren. Teleurstellend.
    1,5/5

- Zondag

Dropkick Murphys
    Niet echt mijn muziek. Wel een energiek optreden en ze kregen het publiek goed mee, maar met mij deed het weinig.
    2/5

Noel Gallagher's High Flying Birds

Leuke act, de muziek was zeer degelijk hoewel de Oasis songs wel beter waren dan zijn solo-nummers. Na DM's act was Noel een hele verandering: hij en zijn band stonden aan de grond genageld achter hun microfoon met allemaal een zonnebril op de neus gedrukt, waardoor het publiek een stuk minder makkelijk meeging dan bij DM. Pas bij Don't Look Back In Anger werd er luidkeels meegezongen. Muzikaal vond ik het wel goed, maar Noel had wel iets meer zin kunnen tonen.
    3,3/5

Florence & The Machine

Note to self: ga NOOIT meer in het voorste vak staan bij Werchter. Dit hadden we gedaan om zeker te zijn van een goede plek bij de Peppers, maar we werden tijdens Florence zo erg geplet dat het niet uit te houden was. Van Florence kende ik vrijwel niks, en ik stond er ook eigenlijk per toeval. Florence kon goed zingen en haar machine maakte ook degelijke deuntjes. Ze bespeelden het publiek alsof het niets was, maar het was niet echt mijn soort muziek. Vooral door omstandigheden geen succesoptreden voor mij.
    2/5

Snow Patrol

Snel naar een ander vak verhuisd, en nog maar één act verwijderd van de Peppers! SP gaf zelf toe dat ze maar een opwarmertje waren voor de Peppers, en daarin hadden ze gelijk. Weinig boeiend optreden (kan aan het genre liggen dat niet veel ruimte geeft voor solo's e.d) en ik was dan ook unfazed. Het ontsteeg het niveau van "best aardig" niet.
    2,5/5

Red Hot Chili Peppers

Ik had me er zo op verheugd, en uiteindelijk moet ik toch toegeven dat het mij lichtelijk teleurstelde. Ten eerste de setlist: op vier nummers na alleen maar hitsingles. De stuff van het jongste album maakte de minste indruk. Lekker veel jams, misschien wat aan de lange kant maar goed. Ik kan mijn vinger niet precies op het probleem van het optreden leggen: Josh speelde boven verwachtingen, Flea haalde vreemde capriolen uit, maar er leek gewoon iets te ontbreken. Ten eerste John Frusciante natuurlijk, maar misschien ontbrak er wel een klein beetje enthousiasme. Ik was heel blij toen ze Sir Psycho Sexy speelden in het encore, maar toch… Hoewel ik het een leuk optreden vond, zijn mijn verwachtingen toch niet waargemaakt. Het niveau "nice" werd niet overstegen, terwijl ik gehoopt had op een geweldig optreden.
    3,8/5

Tot zover mijn Werchter experience. Mijn eerste keer een heel festival gedaan (met drie vrienden). Ik heb verbazingwekkend genoeg maar 55 euro uitgegeven aan eten en drinken in totaal (ook ontbijtent e.d. meegerekend) dus ik vond dat ik het nog heel netjes gedaan had. Hoe is dat bij jullie vergaan?
  • Dat was precies mijn planning geweest als ik was gegaan. Mooie combo inderdaad! Kiwanuka hoop ik dit jaar toch nog wel ergens te zien eigenlijk.
  • Jawel! Ik heb Kiwanuka gezien! Daarna gelijk doorgelopen naar The Alabama Shakes, heerlijk begin van de dag was dat!
  • Niemand die naar Michael Kiwanuka op Rock Werchter is wezen kijken???
  • De eerste twee dagen had ik aan eten en drinken alleen al 100 euro uitgegeven. Toch knap :lol:

Dat is idd niet zoveel, had een gemiddelde van 80 per dag.
  • Ik vond de toiletten ook heel erg meevallen. Natuurlijk is het geen luxe als thuis, maar ik was al verbaasd dat ze een wc-bril hadden tbh :')

Same here. In totaal 200 euro aan bonnen uitgegeven en ook aan de weg naar de camping nog verscheidene biertjes weggetikt. Daarnaast ook nog 60 euro uitgegeven aan een kek Rock Werchter-wielershirtje, dus al met al wel 300 euro uitgegeven. Ik wil tijdens zo'n weekend me absoluut niet drukmaken om geld e.d., maar gewoon een lekker relaxed weekend hebben, en daar hoort goed eten en drinken ook bij, en dat mag best wat kosten :)

Edit: Oh ja, ik vond de Dixies best te doen op het festivalterrein als je 's middags gelijk heen ging |.|
  • Voordeel van nauwelijks eten, is dat je ook niet hoeft te poepen in zo'n vieze dixi.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren