1. Sonic & All-Stars Racing Transformed Review

Sonic & All-Stars Racing Transformed Review

Sega is niet meer de gigant zijn die het tien of twintig jaar geleden was, maar dat neemt niet weg dat het bedrijf een indrukwekkende geschiedenis vol belangrijke games heeft. Die rijke historie kwam twee jaar geleden al samen in Sonic & All-Stars Racing, een mascotteracer met niet alleen Sonic, maar ook met een heleboel personages en locaties uit Sega’s roemrijke verleden in de hoofdrol. Transformed doet daar nog een schepje bovenop door de races ter land, ter zee en in de lucht te laten plaatsvinden.

Transformers

Zowel de parcours als de voertuigen ondergaan tijdens de races namelijk transformaties. Wanneer een gedeelte van de baan in de tweede ronde onderwater loopt, verandert je auto met groot gemak in een boot en wordt de race gewoon voortgezet. Wanneer door een aardbeving de weg voor je uit elkaar brokkelt, verandert je wagen minstens zo gemakkelijk in een vliegtuig. Geen twee rondes in dezelfde race zijn hierdoor hetzelfde.

De banen zijn allemaal gebaseerd op locaties uit bekende Sega-games en vormen zonder twijfel het hoogtepunt van de game. Zo is er een parcours uit After Burner waarin je tussen en over twee vliegdekschepen racet. Op de landingsbanen van deze boten maak je de scherpste bochten in een wagen om een stukje verder het water in te duiken met een boot om tot slot een kort stukje te vliegen om weer op het andere schip te landen. Minstens zo mooi en vol met detail zijn de banen geïnspireerd door Skies of Arcadia, waarin je tussen luchtschepen door vliegt en de baan uit Super Monkey Ball die minstens zo duizelingwekkend is als de levels uit de gelijknamige game.

Een stuk minder geïnspireerd is de selectie aan speelbare personages. Dat Sonic’s naam zo nadrukkelijk in de titel staat zegt eigenlijk al genoeg. Maarliefst zes van personages van de 25 zijn afkomstig uit Sonic. Aangezien we bijna ieder jaar nog getrakteerd worden op een matige Sonic-game is dat een beetje spijtig, want die figuren zien wel al genoeg. Het is daarom extra jammer dat veel racers uit de eerste game zoals Billy Hatcher en Ryo Hazuiki uit Shenmue ontbreken in dit vervolg.

Dat enkele favorieten verdwenen zijn wordt nog een beetje goedgemaakt door de aanwezigheid van nieuwe figuren zoals Joe Musashi uit Shinobi, Vyse uit Skies of Arcadia en Gilius Thunderhead, de dwerg uit Golden Axe. Ietwat minder logische toevoegingen zijn Wreck-it Ralph en Danica Patrick. Die eerste is nog enigszins te verantwoorden aangezien Ralph een fictief videogamepersonage is uit de gelijknamige Disney-film die binnenkort in de bioscopen draait. Wat de echt bestaande racecoureur Danica Patrick doet tussen de verschillende Sonic-personages is echter een compleet raadsel.

Alles is multiplayer

Dat de selectie van speelbare racers niet op zijn best is, neemt gelukkig niets weg van het feit dat dit een alleraardigste racer is. Of je nu in een wagen, boot of vliegtuig zit, het bestuurt allemaal even prettig. Met name het driften komt na even oefenen goed uit de verf en in combinatie met de salto’s en flips die je kunt doen wanneer je niet met de wielen op de grond zit haal je hier al snel extra snelheid uit. Tijdens de races pak je ook voorwerpen zoals sneeuwballen en turbo’s op, maar die zijn eigenlijk niet bijzonder leuk om te gebruiken. Ze hebben niet altijd het gewenste effect en het racen is eigenlijk al leuk genoeg zonder deze toevoeging.

DLC en exclusives

De kans zit er dik in dat veel ontbrekende personages uit de eerste game later nog als DLC worden uitgebracht. Vooralsnog is alleen Metal Sonic beschikbaar en is er ook een OutRun-baan te downloaden. De verschillende versies van de game hebben daarnaast ook wat exclusieve personages. Op de Wii U is het mogelijk om als je eigen Mii te spelen en op de Xbox 360 is je eigen Avatar bruikbaar. De PC-versie kent enkele speelbare Team Fortress 2-personages zoals de Demoman.

In de World Tour mode komt het dan ook voor dat je aan races meedoet waarin je enkel kunt leunen op je rijvaardigheden. In deze speelstand verdien je sterren door allerlei verschillende variaties op races te spelen. Het is daarnaast ook de plek om nieuwe personages vrij te spelen. Dat lijkt op het eerste gezicht best een vervelende klus want dat zou betekenen dat je eerst alles in je eentje moet unlocken voordat je een beetje leuk met vrienden op de bank kunt racen, maar daar is gelukkig over nagedacht. World Tour is met maximaal vier man in splitscreen te spelen. Op die manier kun je dus met een stel vrienden alles dat de game te bieden heeft samen vrijspelen. Voor de liefhebber is er natuurlijk ook een Grand Prix, die ook met zijn vieren te doen is, waarin aan de hand van vier races wordt bepaald wie de winnaar is. De echte uitdaging wacht echter op je in World Tour.

Deze speelstand is namelijk behoorlijk moeilijk en de eisen die aan je gesteld worden om de latere personages vrij te spelen zijn behoorlijk hoog. De lange laadtijden zijn daarom een behoorlijk punt van irritatie. Lukt het je niet om een challenge te halen waarin je bijvoorbeeld de gehele race door moet driften, dan duurt het zeker dertig seconden voordat je op retry kunt drukken. Een beetje uitdaging is natuurlijk niet verkeerd, maar Sonic & All-Stars Racing Transformed test je geduld af en toe tot het extreme.

Sonic & All-Stars Racing Transformed is gespeeld op de PlayStation 3.

Sonic & All-Stars Racing Transformed is een leuke en bijzonder vrolijke racegame propvol Sega-nostalgie. Het is misschien een beetje treurig om te bedenken dat al die mooie Sega-series enkel uit de kast worden gehaald als het om een mascotteracer gaat, maar Transformed racet zo lekker en zit zo bomvol dingen om te doen dat het niet eens echt uitmaakt.
8
80
  • Sterke lokale multiplayer