1. Sniper: Ghost Warrior 2 Review

Sniper: Ghost Warrior 2 Review

Sniper: Ghost Warrior 2 ligt net als zijn voorganger uit 2010 tegen een budgetprijs in de winkel. Dan weet je eigenlijk bij voorbaat al dat dit geen extreem gelikte game is en dat blijkt ook wel uit de matige graphics (ondanks de CryEngine 3), het ontiegelijk clichématige verhaal en treurige voice-overs, maar dat is helemaal niet erg. Als het snipen zelf in deze game net zo adembenemend zou zijn als in films als Enemy at the Gates en Shooter, zouden wij gelukkig zijn.

Voor ieder wat wils

Sniper: Ghost Warrior 2 doet een goede poging om dat geluk te brengen. De verschillende moeilijkheidsgraden hebben niet zoveel invloed op hoeveel kogels je kunt koppen of hoeveel vijanden je moet verslaan, maar op het realisme van het scherpschieten. Op de laagste moeilijkheidsgraad wordt precies aangegeven waar en hoe je moet schieten, maar op de hoogste moeilijkheidsgraad moet je zelf rekening houden met elementen als wind, afstand en je eigen hartslag. Zo is er voor ieder wat wils. Na een paar keer misschieten heb je de ballistiek van een kogel wel door en lig je als volleerd scherpschutter in een bosje en voorzie je op een afstand van meer dan 1000 meter schedels van ventilatiegaten. Wij zijn gelukkig.

Schiettent

Het geluk slaat echter al heel snel om in verveling. Nog voordat we op de helft van de game zijn, blijkt dat Sniper: Ghost Warrior 2 niet veel meer is dan een veredelde schiettent met een scherpschuttersgeweer. Doelwitten bevinden zich altijd op dezelfde positie of lopen dezelfde rondjes en de wind is verdacht stabiel, waardoor we zonder al teveel oefening al het scherpschutterscredo “one shot, one kill” waarmaken. Iedere keer weer zien we in één oogopslag waar de vijanden zitten, op welk punt in hun patrouillerondje we ze het beste af kunnen vlammen en in welke volgorde je dit moet doen om niet ontdekt te worden. Alsof we op een rails zitten, racen we over de overigens ook nog eens ontzettend afgebakende paden en schieten we sneller dan onze schaduw de vijand lek.

Dan zijn er nog zeldzame momenten waarop we geen schedels perforeren, maar de vijand dienen af te leiden door een radio kapot te schieten, een truck op te blazen door op de benzinetank te schieten of ergens C4 te plaatsen, maar ook deze momenten weten geen moment uit te dagen of vrijheid te bieden. Het is altijd de spotter of kompaan over de radio die voorstelt om zo’n actie te ondernemen, waarop wij de actie moeten uitvoeren. Zelf nadenken is er gewoon niet bij.

Multiplayer, oftewel campen

Tot slot is er nog een multiplayer waarin twaalf spelers verdeeld over twee teams het tegen elkaar opnemen, maar niet geheel onverwachts is hier bar weinig aan. Want wat krijg je als je twaalf snipers tegenover elkaar plaatst? Precies, één groot camp-feest waarin je minutenlang stilligt, in de verte tuurt en hoopt de vijand eerder te zien dan zij jou zien. Dit zou in theorie nog tot bloedstollende sniperduels zoals in Enemy at the Gates kunnen leiden, maar de hulpmiddelen staan dit in de weg. Een rood bolletje in je vizier geeft precies aan waar de kogel gaat belanden en rekent dus al precies voor je uit hoe de wind en afstand invloed hebben op de baan van de kogel. Je hoeft alleen nog maar de trekker over te halen. Veredeld verstoppertje spelen op slechts twee maps (eentje jungle, eentje stedelijk, voor de afwisseling) in één modus (Team Deathmatch), meer is de multiplayermodus van Sniper: Ghost Warrior 2 niet.

Conclusie en beoordeling

None

Sniper: Ghost Warrior 2 bewijst twee dingen: het is moeilijk een goede sniper-game te maken en nog moeilijker om een goede sniper-multiplayergame te maken. De singleplayer is de eerste uren nog wel vermakelijk, mits je er technisch niet teveel van verwacht, het is immers een budgettitel. Helaas valt al snel op hoe enorm gescript deze game is en schakel je hele terroristencellen uit alsof Vasily Zaytsev je persoonlijk heeft opgeleid. De multiplayer is fundamenteel verkeerd opgezet waardoor het – niet geheel onverwachts – enkel bestaat uit campen, campen en nog eens campen. Geen schot in de roos.
5
Score
50
Score: 50
  • Pluspunten
  • Rekening houden met wind, afstand en hartslag
  • Minpunten
  • Volledig gescript
  • Zelf nadenken is niet nodig
  • Mislukte multiplayermodus

Dit artikel delen

Over de auteur

Lars Cornelis Heeft een grote liefde voor grootse virtuele avonturen. Hecht evenveel waarde aan environmental storytelling als aan lore en heeft thuis een kast vol gameboeken en comics. Steekt per saldo waarschijnlijk toch de meeste tijd in de Master League van PES.

Reacties

  • Jammer. Echt goede sniper games zijn er niet.

  • Sniper elite is best aardig

  • Ja, daar zeg je het ook 'aardig'. Ook niet top. Van wat ik in de demo heb gespeeld werd het al vrij snel een TPS.

  • Sniper Elite is ook rommel.

  • Ik vond Sniper Elite V2 echt leuk. Maar er zaten te weinig creatieve stealth dingen in.

  • Same here, Sniper Elite 2 was echt wel een leuke game.

  • Er zit verbetering in. De vorige game scoorde op IG nog lager. :P

  • Zo moeten sequels zijn !

  • Volledig gescript en zelf nadenken is niet nodig? Zijn dat nadelen? Hoe kan COD hier nog goede cijfers scoren? :P

  • Hihi

  • Had COD: Black Ops II niet een dynamische verhaallijn met keuze momenten etc?

  • WOOOW 2 keuze momenten die de komende cutscene bepalen

  • Duurt nooit lang voordat iemand CoD er weer bij weet te betrekken….
    Begint erg voorspelbaar te worden.

  • wow best een laag cijfer

  • Ik riep al weken dat deze game kut zou worden, alleen word mijn kritiek nooit serieus genomen hier. Daarvoor hoopte ik al op een onvoldoende.

  • Knap dat je het van een game als dit kan voorspellen :D Dit had iedereen kunnen zien aankomen.

  • Ik geloof je nog steeds niet! GOTY!

  • Iemand hier neemt zichzelf te serieus met zijn ego…

  • Absoluut niet eens met dit cijfer.
    Een voldoende verdient deze game zeker wel, want ik vermaak me er prima mee:D

  • Sinds wanneer is een 5 geen voldoende meer?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren