1. F1 2013 Review

F1 2013 Review

Een paar jaar geleden stond ik op het Codemasters-kantoor in Birmingham, waar de GRID-uitgever vol trots vertelde dat zij de F1-licentie binnen hadden gesleept. Na jaren ervaring op te hebben gedaan met onder meer de GRID- en DIRT-serie zag het er rooskleurig uit. F1 2010 was dan ook een prima game, F1 2011 bouwde voort op deze goede elementen en F1 2012 was tot nu toe de beste game in de serie. Er zat een duidelijke stijgende lijn in, die met F1 2013 helaas niet voortgezet wordt.

Verplicht nummertje

Het probleem van F1 2013 is dat het te veel als een verplicht nummertje aanvoelt. Aan de basis van de game lijkt niet al te veel veranderd te zijn. De carrièremodus is zodoende bijna hetzelfde als het jaar daarvoor. Wederom moet je eerst goed presteren in de verschillende Young Driver Tests en mag je vervolgens in een team als Torro Rosso je in het eerste seizoen proberen te bewijzen. Je begint daarbij net als in de voorgaande jaren als de nummer twee van je team en moet door het halen van bepaalde doelen (het finishen als veertiende in de kwalificatie bijvoorbeeld) ervoor zorgen dat jij als eerste rijder van het team wordt gezien, om uiteindelijk een transfer naar een beter team te verdienen en daar te strijden voor het kampioenschap. De iets hogere moeilijkheidsgraad zorgt ervoor dat je niet zomaar meer in een matig team een pole position kan pakken en daardoor voegen de verdere seizoenen in de carrièremodus wel echt wat toe. Je ervaart langzaam maar zeker vooruitgang en omdat de wedstrijden die je rijdt ook nog een stuk langer zijn (vijftien procent van de totale echte afstand), houdt deze modus je lang zoet.

Maar omdat de basis van de modus redelijk hetzelfde is als vorig jaar, borrelt een grondig déjà vu-gevoel op. Interessanter is in mijn ogen dan ook de Scenario-modus, waarin je – je raadt het al – een aantal scenario's voorgeschoteld krijgt. In die scenario's moet je op papier soms het schier onmogelijke doen, zoals het winnen van een paar plaatsen in de laatste rondes, maar als dat lukt is de voldoening enorm.

Daarnaast kent de game bekende modi als Time Trial, Grand Prix en Multiplayer. De modi spreken voor zich, waarbij het goed is om nog even op te merken dat je qua multiplayermodi zowel online kunt gaan scheuren als met een vriend op één televisie via splitscreen. Daarbij is het mogelijk om telkens een losse race te kiezen, maar kun je ook kijken wie van de twee het beste is in een compleet seizoen. Ideaal voor een druilerig en lang weekend.

Ouwe bakken

Nieuw is de Classic Mode, waarbij je met een aantal klassieke wagens over een aantal klassieke banen kan rijden. Alhoewel me dit op papier erg leuk leek (ik heb goede herinneringen aan de Formule 1 uit de eind jaren tachtig en begin jaren negentig van vorige eeuw), is het eigenlijk best wel saai. De content is te mager en de wagens op de baan houden is een uitdaging op zich. Realistisch gezien klopt dit, daar de wagens van vroeger veel minder technische hulpmiddelen hadden, maar het zorgt hier en daar voor onnodige frustratie.

Kwalijker is de manier waarop deze modus en eigenlijk de rest van de game gepresenteerd wordt. F1 is in mijn ogen een beleving, maar daar komt niks van terug in de game. Het is onbegrijpelijk dat je niet even getrakteerd wordt op een video met legendarische beelden van een bepaald circuit voordat je daar een Scenario opstart. Ook tijdens het racen zelf mis je gewoon een stukje aankleding. De mensen die jou vanuit de pit toespreken zijn een soort robots en de pitbox waaruit je begint ziet er na zoveel jaren aan F1-games nog steeds dramatisch uit. Een beetje jus zou de game niet misstaan.

Daartegenover staat wel dat de gameplay goed in elkaar zit. Er zijn een aantal kleine tweaks doorgevoerd, die er bijvoorbeeld voor zorgen dat verschillende afstellingen van de auto ook daadwerkelijk merkbaar zijn. Het aanpassen van een vleugel geeft je nu net wat meer druk tijdens het rijden van scherpe bochten, maar zorgt er ook voor dat je een lagere topsnelheid op het rechte stuk hebt. En met tegenstanders die slimmer reageren op jouw acties, kan dat er voor zorgen dat je dankzij zo'n aanpassing net buiten de punten valt, omdat je vlak voor de finish nog wordt ingehaald door een snellere auto. De juiste instelling is dus echt belangrijker dan in de voorgaande delen.

Deze game is gespeeld op de Xbox 360

PS: excuses voor het laat plaatsen. De game kwam laat binnen, maar daarnaast heeft het drukke schema van ondergetekende ook roet in het eten gegooid.

Conclusie en beoordeling

F1 2013 komt op mij over als racegame die de basis goed voor elkaar heeft. Het rijgevoel is meer dan in orde en tegenstanders doen er alles aan om jou in te halen. Tegelijkertijd voelt F1 2013 als meer van hetzelfde. De carrièremodus is moeilijker maar verder onveranderd, de visuele aankleding is behoorlijk karig en de Classic Mode biedt niet de gewenste vernieuwing.
7,5
Score
75
Score: 75
  • Pluspunten
  • Tegenstanders zijn slim
  • Wegligging verandert dankzij jouw aanpassingen
  • Minpunten
  • Saaie aankleding
  • Classic Mode voelt karig aan
  • Meer van hetzelfde

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Hmm niks voor mij, gaat te snel vervelen.

  • Wederom moet je eerst goed presteren in de verschillende Young Driver Tests en mag je vervolgens in een team als Torro Rosso………



    Ik heb die testen goed afgerond en begon het 1ste seizoen met LOTUS.



    Toffe game vind ik het, maar inderdaad bijna hetzelfde als F1 2012

  • Ondertussen is Vettel wereldkampioen. Beetje mosterd na de maaltijd??

  • Tja ehh…. de F1 serie komt altijd aan het eind van het seizoen uit.

  • @Ixnay
    Je kunt ook zeiken om niks.
    Als de F1 game voor het seizoen begint uitkomt en jij gaat hem dan direct uitspelen en je WK wordt in de game met Kimi bijvoorbeeld.
    Stel dat aan het einde van het echte F1 seizoen dan iemand anders WK wordt.
    Ga je dan ook liggen zeiken???



    Met andere woorden: Je zeikt om niks, want dit is met elke sportgame zo:P

  • Euh, nee? Bijna geen enkele sport game komt aan het einde van het seizoen uit. De reden dat dit bij F1 is zijn de licenties, die Bernie perse voor de hoofdprijs wil verkopen.



    Het is jammer dat je de GP van het weekend niet kan spelen met je favoriete coureur van dat moment. Wie speelt in FIFA niet de belangrijke matches voor ze gespeeld zijn?



    Het seizoen was al zo goed als voorbij toen de game uit kwam, dat terwijl een groot deel van de game rechtstreeks gekopieerd kan worden van het vorige deel (circuits zijn immers amper veranderd en F1 auto's zijn enkel cosmetisch iets veranderd in de game). Hoe je het ook went of keert, het zou voor iedereen een stuk leuker zijn als de game eerder in het jaar uit zou komen.

  • @Andreshoi



    Dat is niet met iedere sportgame zo, FIFA, PES, NHL, NBA en Madden komen aan het begin van het seizoen uit, dan is alles nog nieuw en spannend om te ontdekken.



    Helemaal mee een Ramon NL!

  • Oke, dat is duidelijk:)
    Maar dan nog vind ik het persoonlijk niet erg, want dan klopt de game tenminste helemaal.
    Van die andere sportgames weet ik het persoonlijk niet, omdat ik niet van sportgames hou (behalve race-games)

  • is er ergens een review van WRC 4 FIA world rally championship?
    want deze game is echt goed in zijn type!
    het rijden en sturen is 10 keer zo leuk als F1

  • Niet dat ik het spel al gespeeld heb, maar dat de Career mode meer van hetzelfde is, daar kun je de makers moeilijk op aanspreken. Aangezien er geen veranderingen zijn in de regels van de F1 en er geen nieuwe systemen zijn zoals eerder wel met DRS, wordt het ook wel heel moeilijk om het anders te laten voelen…

  • Ben ik het wel mee eens. Het zou jammer zijn als dit doorsijpelt in het cijfer.

  • @PAGANIZONDA999
    Helemaal mee eens:)

  • zijn genoeg andere dingen die ze kunnen aanpassen of verbeteren, maar dat hebben ze ook niet gedaan. dit is gewoon een simpele cash in. hopelijk doen mensen er niet aan mee.

  • Aanpassen en verbeteren zijn vaak, vooral bij games die elk jaar uitkomen, niet veel meer dan tweaks. Niet echt dingen waardoor een game heel anders gaat voelen iig. Dat ze dingen niet aangepast en/of verbeterd hebben (ik ga er even vanuit dat dat zo is, want, again, ik heb het spel nog niet gespeeld) is natuurlijk jammerlijk.

  • Overigens wil ik aan mijn eerste post toevoegen dat de Classic mode iets nieuws is en dat je juist meer content krijgt dan in de andere spellen. Ik vind het raar om het spel erop af te rekenen dat de Classic Mode karig is, terwijl het iets extra's is in vergelijking met de voorgaande spellen. En ik vind het nog vreemder als je bedenkt dat er een Classic Edition (een soort SE pre-order actie) komt waarbij je veel meer content komt en het later als DLC of Season Pass (dat weet ik even niet zeker meer) uitgebreid wordt. Maar dat het als minpunt wordt beschouwd dat iets extra's karig is, dat snap ik niet helemaal… :P

  • omdat de classic mode karig is .dat lees je toch in de review. het is een halfbakken modus met weinig auto's en tracks. als je het doet, doe het dan goed. dit is gewoon vis noch vlees.

  • @Tyspolir
    Jij begrijpt het woord EXTRA niet geloof ik:P

  • Natuurlijk wel. Maar het is toch logisch dat als je een nieuwe mode toevoegt, deze goed in elkaar zit? Dat is nu gewoon niet het geval. Dat heeft niets met extra's te maken.. alsof je daar nooit kritiek op zou mogen hebben.

  • dat snap ik ook wel, maar als je iets extra's toevoegt, met de achterliggende gedachte om dit later uit te breiden, mind you, en het is niet goed, dan zou ik het niet zin als een minpunt maar eerder iets dat elkaar op zijn minst 'opheft'. Dus ipv er een minpunt van maken zou ik het in midden laten en er geen pluspunt van maken. Je krijgt iets extra's, het is (op het moment dus) niet heel goed/uitgebreid, dan zie ik dat als iets neutraals of lichtelijk positiefs, niet negatief.

  • niet mee eens. Of je doet het goed, of je doet het niet. Dan wacht je er bv een jaar mee totdat je het wel volledig kan implementeren. halve modi werken niet in games.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren