1. Football Manager 2015 – Vervelend uit verveling

Football Manager 2015 – Vervelend uit verveling

Daar zit je dan, op je troon. De alleenheerser; niemand die je naar de kroon steekt. Maar je verveelt je de pleuris aan de top, dus ga je rare dingen doen. Je moet toch wat.

Het ‘je moet toch wat’-gehalte was hoog bij ontwikkelaar Sports Interactive. De studio levert jaar na jaar de beste, en inmiddels zowat de enige voetbalmanagementsimulatie af in de industrie. Recensenten zuchten omdat het rijtje superlatieven om Football Manager mee te bewieroken jaarlijks korter wordt, fans gooien met alle plezier hun sociale leven en carrière te grabbel om hun kluppie te helpen promoveren, en de bankrekening bij Sega blijft tevreden rinkelen bij de als kartonharde broodjes Unox in Nieuw Galgenwaard over de toonbank vliegende exemplaren van elke nieuwe editie.


Prima zetel, zou je zeggen; elk jaar een paar plooien gladstrijken en die win-win-winst-situatie blijft in stand. Af en toe krijgt Sports Interactive de geest en geven ze Football Manager een broodnodige schop onder de hol. Twee jaar geleden bijvoorbeeld werd de game flink opgeschud, ten goede. De serie opende zijn deuren voor een groter publiek met een geslaagde Classic-modus en Challenges; scenario’s van een half seizoen waarin je een club van degradatie moest redden of ongeslagen kampioen moest maken.

Op de schop
Maar dat waren features. Football Manager 2015 krijgt een even harde trap op het achterste, zij het met een interface die door elkaar is gerammeld, op zijn kop gezet, door de kamer gesmeten en vervolgens nog even door de tijdmachine is gehaald die ze bij de ontwikkelaar in de kelder hebben staan. Wat blijkt: Football Manager 2015 lijkt verdacht veel op de Championship Manager-games (zelfde serie, zelfde ontwikkelaar, andere naam) van vlak na de eeuwwisseling. Dikke zijbalk links in beeld? Check. Een wat duistere skin met veel groen op de achtergrond? Reken maar van yes. Onlogische indeling waardoor je scherm zo klein lijkt als dik tien jaar geleden? Dat ook, ja.


De switch is opmerkelijk, want onnodig. Zo neemt de nieuwe balk veel ruimte in beslag, wat vooral voor laptopspelers (want: kleiner scherm) een doorn in het oog is. Zo is de balk niet meer naar wens in te delen, waar dat in vorige editie – toen nog boven in beeld en met een stuk minder tekst – wel mogelijk en vooral heel erg fijn was. En zo moet je om hetzelfde menu te bereiken drie keer extra klikken ten opzichte van Football Manager 2014.

Niet alleen de zijbalk is nieuw. Het tactics-scherm is flink op de schop gegaan, waarbij veel info veel moeilijker te vinden is. Het sterren- en kleurensysteem om de geschiktheid voor spelers op een bepaalde positie en rol weer te geven is vervangen door kekke cirkelvormige metertjes die vooral verwarring zaaien. Weg is de info over fitheid en vorm bij de posities op het veld en door de grotere blokken tekst in je selectieoverzicht ben je veel meer aan het scrollen als je tijdens een wedstrijd bijvoorbeeld wilt wisselen. Leg Football Manager 2014 eens naast Football Manager 2015 en je ziet dat er simpelweg veel minder info tegelijkertijd in beeld komt, door onhandige designbeslissingen. En laat FM nou juist om die info, die statistieken, die cijfertjes draaien.


Nieuwe schil, zelfde vrucht
Verpakt in die nieuwe schil zit dezelfde game als vorig jaar. Tactieken, wedstrijdengine, beleid voeren; wat vorig jaar werkte, werkt nu ook wel ongeveer. Alleen het scoutingsysteem heeft een flinke oplawaai gekregen. Met het oog op realisme duurt het in Football Manager 2015 veel langer om erachter te komen wat een speler kan en hoe goed ‘ie misschien wel niet wordt later. Dat is niet per se leuk, maar maakt het opsporen van talent en het doen van aankopen een stuk uitdagender. Tijdens vorige edities wist je binnen een week praktisch alle topspelers-in-spé op te sporen, nu vergt dat tijd, moeite en doorzettingsvermogen. En is het plots heel logisch om een leger aan scouts aan te nemen.

Houd je het liever makkelijk, dan start je de Classic-modus op. Scouting is daar nog gewoon een kwestie van één keer klikken en een dagje wachten tot je een compleet beeld hebt van die ene toekomstige topper, team talks bestaan niet en persconferenties beslaan één vraag. Waar het nieuwe uiterlijk bij de ‘echte’ FM vooral in de weg staat, is het bij Classic volledig op zijn plek. Het voelt meer dan ooit als een trip terug in de tijd naar, inderdaad, Championship Manager 2001/02. Veel gamers haakten later af omdat de serie te complex werd; Football Manager 2015 is de eerste keer dat Classic voor hen écht een goede reden is om FM weer een kans te geven. De microtransacties kun je gerust wegdenken, want zelfs de grootste noob kan een club managen zonder een ‘magische spons’ om geblesseerde spelers op te lappen en een boost voor het banksaldo.


Die noobs zullen verder weinig merken van de rare hersenspinsels van ontwikkelaar Sports Interactive; doorgewinterde spelers moeten een nieuwe manier van werken en navigeren aanleren. Dat went, natuurlijk, maar start Football Manager 2014 later nog eens op en de waarom-vraag borrelt direct weer naar het oppervlak. De 2015-editie is gewoon een fantastische game, 3D-wedstrijden zien er weer een beetje beter uit en de nieuwe scouting draagt bij aan de uitdaging (en daar spelen we ‘m toch voor), kortom: die troon blijft wel bezet. Maar het had een stuk beter kunnen zijn als de heren ontwikkelaars zich niet een jaar lang te pletter hadden verveeld.

Conclusie en beoordeling

None

Football Manager 2015 oogt nieuw, maar achter die façade gaat dezelfde game als vorig jaar schuil. Met een verbeterd scoutingssysteem als toevoeging staat er een solide voetbalmanagementsim, geplaagd door onlogische designkeuzes.
7,3
Score
73
Score: 75
  • Pluspunten
  • Scouting realistischer
  • Classic wordt steeds beter
  • Minpunten
  • Meer klikken en scrollen voor dezelfde info
  • Menubalk niet meer naar wens in te delen

Dit artikel delen

Over de auteur

Arthur van Vliet Eindredacteur van Gamer.nl.

Reacties

  • En toch pak ik het op en ga ik er weer 400 uur in stoppen zoals de vorige games :)

  • Vorig jaar met Gladbach 55dagen, 19uur, en 13minuten gespeeld :)
    Was er 12februari 2014 mee begonnen, ben tot 2037 gekomen, daarvoor ook nog een mooie carriere met Genoa gehad (2028, dat was toen mijn persoonlijk record)
    Dit jaar wil ik proberen 2040 te halen met een leuke ploeg. Ik weet nog in 2009 dat er iemand was die tot 2088! had gespeeld :')

  • Ben het zeer oneens met deze recensie ik heb nog steeds het gevoel met FM dat ik talenten kan ontdekken zoals in fm 2009 Neymar.
    Het ziet er juist veel meer overzichtelijk uit en voor mij is het en blijft het de beste voetbal simulatie.

  • Hmm ben het niet helemaal eens met deze review. Heb je het spel wel genoeg gespeeld Arthur? En heb je dan de BETA gespeeld of het volledige spel? Want het lijkt me niet dat je het volledige spel al kunt spelen, aangezien de BETA nog barst met een hoop fouten. Vooral in Nederland, waar de salarissen bij elke club voor geen meter kloppen, zo zit je na 3/4 maanden met bijna elke ploeg in de schulden. Dat verpest natuurlijk het spelplezier.
    Ook zei je dat je de interface niet handig vind. Ik vind het heerlijk spelen!!! Je moet er echt even aan wennen, maar alles gaat zo véél sneller ! terwijl jij zegt dat het langzamer gaat :)
    Er zijn ook een stuk aantal meer nieuwe functie's als dat jij nu doet voorkomen.



    ''Op het moment dat je jouw manager aanmaakt aan het begin van het spel, kun je kiezen tussen een ‘tracksuit manager’, een ‘tactical manager’, of een mix tussen beide. Deze keuze heeft direct invloed op jouw eigenschappen. Een tracksuit manager staat veel op het trainingsveld en zal daardoor betere eigenschappen hebben op het trainingsgebied. Dit wordt belangrijk, want als tracksuit manager kom je in de lijst van trainers te staan waaronder de trainingstaken worden verdeeld. Een tactical manager kiest juist voor het mentale aspect. Hoe goed je uiteindelijk zal worden is afhankelijk van twee aspecten. De trainingseigenschappen worden hoger als je een hogere trainersdiploma hebt behaald, terwijl jouw mentale eigenschappen beter worden door een grotere spelerscarrière. Je kunt de manager ten slotte ook nog finetunen door de punten te verdelen over de verschillende eigenschappen.''



    ''Er zitten ook 2.000 nieuwe levensechte animaties in. Dit geldt voor alle acties: schoten, passes, tackles, reddingen, etc. Zo ga je ook zien dat de spelers gaan schieten met de buitenkant van hun voet. Dit alles leidt ertoe dat de spelers meer als mensen gaan bewegen in plaats van robots. Ook zullen de weersomstandigheden een grotere rol gaan spelen op de spelers. Als het veld door de regen lastiger te bespelen wordt, merk je aan de spelers dat ze meer moeite moeten doen voor een juiste loopactie. Daarnaast zal ook de bal meer natuurlijke bewegingen maken.''



    ''Coachen langs de lijn is ook nieuw. Je kunt vanaf nu de spelers individueel coachen, op welke toon je maar wilt. Dit opent nieuwe deuren voor het doorbreken van een off-day van jouw team, zodat je alsnog de punten mee naar huis kunt nemen. Ook de stadions hebben een flinke upgrade gekregen. Speel je op het vijfde niveau van Engeland, dan zie je kraampjes staan rondom het stadion door de lege hoeken. Terwijl bij andere clubs de hoeken worden gevuld door toeschouwers. Deze vernieuwingen moeten leiden tot meer sfeerbeleving (nu is dit niet een hele belangrijke nieuwe feature maar toch:)…)''



    Ik heb je ook niets over de 4 nieuwe spelersrollen horen zeggen?
    Zwervende spelmaker: een speler die veel meters zal maken en veel aan de bal komt
    de Raumdeuter: Dit is een vleugelspeler die continu de vrije ruimte opzoekt in de defensie van de tegenstander, wat het lastig maakt om hem te verdedigen
    De derde nieuwe spelersrol is gebaseerd op moderne Zuid-Amerikaanse vleugelverdedigers. Deze staan erom bekend om veel naar het centrum te komen. Van daaruit zullen zij loopacties naar voren maken
    buitenste spelmaker: een nieuwe rol voor de linker en rechter middenvelder. Zij zullen vaker de zijlijnen verlaten om het centrum op te zoeken. Zij maken géén loopacties naar voren, maar willen meer het spel verdelen.
    Naast nieuwe spelersrollen zijn er ook nieuwe favoriete acties voor spelers. Zo kunnen spelers nu bekend staan als een echte ‘strafschopgebiedspits’, kunnen ze weigeren om van afstand te schieten, of kunnen keepers een lange uitworp hebben om zo counters in te leiden



    Ook de interactie met een speler is veel beter als vorig jaar!!!
    De spelers kunnen jou vragen stellen over hun contract of mogelijke nieuwe spelers, die een bedreiging vormen voor hun positie. Je kunt ook aan een speler die niet van plan is om zijn contract te verlengen vragen of hij er een tweede keer over na wilt denken, zodat hij misschien alsnog bij de club blijft. Ook kun je aan een speler die op de transferlijst staat vragen om zich aan te bieden bij andere clubs via de media.
    Als je meerdere spelers met dezelfde klacht hebt, zoals zorgen over de financiën van de club? Je kunt ze nu tegelijk toespreken in plaats van individuele gesprekken. En als je geen onvrede in de kleedkamer wilt, dan moet je héél goed op je woorden letten. Spelers kunnen snel boos worden als je jouw beloftes niet nakomt.



    Een aantal andere kleine features zijn: Je krijgt nu veel meer statistieken te zijn van jouw carrière. De sollicitatiegesprekken zullen nu veel meer op interviews gaan lijken. In FM 14 was het al mogelijk om een speler te laten trainen in een bepaalde rol: nu valt dit te specificeren naar verdedigend, ondersteunend en aanvallend. Manage je een amateur- of semi prof club? De trainingsdagen zullen flexibeler en daarmee realistischer worden.
    Ook een hele geinige toevoeging is dat de regens (aangemaakte spelers door de computer) in november (movember) een snor laten staan om mee te doen aan de hype, dit gaat voor hilarische gezichten zorgen op het voetbalveld !!!
    Ten slotte kun je nu ook streamen via Twitch :)
    En als laatste misschien wel de mooiste nieuwe toevoeging, waar ik 3/4 dagen geleden achter ben gekomen (lang leve de forums), de UEFA Nations League zit ook al in FM 2015, voor de mensen die niet weten wat het is:
    ''De UEFA Nations League (of UEFA League of Nations) is een toekomstige internationale voetbalcompetitie dat om de twee jaar zal worden gespeeld tussen de 54 lidstaten van de UEFA. De competitie zal beginnen in 2018 na het Wereldkampioenschap voetbal 2018 in Rusland en de eerste winnaar zal bekend worden in 2019. Het toernooi zal de vriendschappelijke interlands vervangen.[1] De UEFA Nations league werd unaniem aangenomen tijdens het 38e UEFA-Congres in Astana, Kazachstan op 27 maart 2014'' (bron: wikipedia)



    Al met al ben ik ook niet eens met het cijfer, ik had het een 8 gegeven. Ik vind dat er genoeg nieuwe features zijn bijgekomen. Wat hadden ze bijv. nog beter moeten doen?
    Er zitten nog een hoop aantal fouten en bugs in, maar das logisch het is tenslotte een BETA), alle fouten kunnen doorgegeven worden aan SI en worden direct aangepast. Zo zal het volledige spel weinig tot geen fouten bevatten. Ik vind dat er genoeg nieuwe features zijn bijgekomen. Wat hadden ze bijv. nog beter moeten doen?

  • Top-reply! Let wel: ik reken de game totaal niet af op foutjes en bugs, die zie je me nergens noemen. Na twintig jaar CM/FM weet ik ook dat die bugs er voor/rond de release bijhoren en snel verholpen worden. Daarnaast vind ik FM 2015 misschien wel de meest cleane en gepolijste FM bij zijn release.



    En: ik noem het een fantastische game. Het is in potentie de beste FM, omdat de nieuwe functies die jij ook noemt goed voortbouwen op de solide basis die de afgelopen twee jaar werd gelegd. Van alle nieuwe functies verandert scouting als enige echter de gameplay ingrijpend. Ten goede, zoals ik aangeef.



    Maar, die ene grote maar, blijft. Natuurlijk twijfelde ik ook of het een kwestie van gewenning is met de interface, daarom heb ik FM 2014 er een paar keer naast gelegd. Raad ik je aan ook eens te doen: er staat gewoonweg veel minder info op het scherm, waardoor je meer scrollt en meer rondklikt. Dat terwijl FM 2013 en 2014 juist qua interface zo fijn waren: veel werken met icoontjes en visuele cues ipv tekst, uitrolmenu's ipv doorklikken, en visuele feedback direct in beeld zonder dat je daar extra voor hoeft te klikken. Tactieken maken is - vind ik - een kutwerk geworden, terwijl je daar ongelofelijk veel tijd aan besteed tijdens het spelen. Kan ik nog langer over doorranten, maar ik gok dat we het hier niet over eens worden :) Het voelt voor mij simpelweg alsof er teveel moeite is gestoken in een overbodige overhaul van een systeem dat juist zo lekker werkte.

  • Ik zou nog graag even willen weten hoe het met het spelen van alle functies in het spel gaat:
    Als je Tracksuit manager bent, ben je dan alleen voor de ontwikkeling van de spelers verantwoordelijk en helemaal niet met bijvoorbeeld het maken van de opstelling of het doen van transfers? Hoe zit die taakverdeling?

  • @ hanterp, Nee je moet het niet zo breed bekijken denk ik.
    Volgens mij is dat gewoon meer bedoeld om aan te geven wat voor soort manager jij bent (correct me if i'm wrong)
    Als je een game start, kun je punten toevoegen bij oefenmeester (tracksuit manager), en tacticus (tactical manager).
    Oefenmeester: Aanvallen, verdediger, Conditie, Doelmannen, Tactiek, Techniek, Mentaal, Werken met jonge spelers.
    Tacticus: Aanpassingsvermogen, vastberadenheid, Spelerskennes, Kennis jonge spelers, Discipline, People Management, Motiveren.
    Je kunt je punten nu dus zelf indelen hoe jij het liefste speelt. Ik zou er iig niet teveel mee klooien :)

  • @ Gluon,
    Bedankt voor de info :)
    Ik heb het spel nog niet ( ik wacht op de 1.0 versie op release dag ) dus hier en daar wat vragen.
    Als jij zegt:



    " Oefenmeester: Aanvallen, verdediger, Conditie, Doelmannen, Tactiek, Techniek, Mentaal, Werken met jonge spelers. "



    betekent dat dan dat je op die punten een soort interne bonus van het spel krijgt, of zijn er zonder deze skills sommige attributes van de spelers afgeschermd? Hoe werkt dat?

  • Laten we inderdaad hopen dat SI nog iets aan het tactiekscherm doet, want dit is een enorme stap terug t.o.v. 14.

  • Misschien handig om in de review te zetten dat dit een review is van de beta versie en niet de final versie.

  • Vermaak me nog lekker met 2013. Beste uit de reeks naar mijn mening. Plus mijn huidige game met Chelsea in 2029 is te waardevol.

  • Ik krijg een slappe lul van deze review. Erger nog, het voelt als liefdesverdriet. Als fm echt Zo gaar is geworden dit jaar, kan ik eindelijk vooruit
    Met me leven, dat dan weer wel.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren