1. Captain Toad: Treasure Tracker review - Time for adventure!

Captain Toad: Treasure Tracker review - Time for adventure!

Misschien herinner je je de Toad Baas-levels uit Super Mario 3D World nog wel. In deze bonuswerelden ruilde je Mario en zijn vrienden in voor Captain Toad, een avontuurlijke paddenstoel die zich een weg door kubusvormige levels moest zien te werken. Captain Toad was een prettige afwisseling op het drukke springgeweld van Mario.

In Treasure Tracker moet diezelfde Captain Toad het klusje helemaal alleen klaren. Wie die eerdergenoemde levels uit 3D World heeft gespeeld zal het allemaal bekend voorkomen. Captain Toad loopt op zijn eigen rustige drafje, hij kan niet springen en power-ups zoals een vuurbloem of wasberenpak zijn niet aan hem besteed.

Metal Gear Mushroom
Treasure Tracker mag dan wel heel erg op de zoveelste Mario-game lijken, zo speelt hij dus niet. Doodgewone vijanden zoals Goomba’s zijn ineens een groot gevaar waarvoor Toad het beste weg kan rennen. De game kent zelfs sluipsecties waarin Toad ongezien langs patrouillerende Shy Guys moet zien te komen.

De traditionele Mario-gameplay op zijn kop zetten: daar is Captain Toad heel erg goed in. Levels die je als de loodgieter gemakkelijk zou doorspringen vragen nu je in de huid van Toad zit opeens opperste concentratie. De kubusvormige locaties, die stuk voor stuk in het niets lijken rond te zweven, steken in elkaar als puzzels die je beetje bij beetje oplost. Om het overzicht een beetje te behouden, moet je constant de camera bijstellen die om het level heen draait. Het geeft de game een prettig rustig tempo. Als in een goed puzzelspel moet je eerst de situatie grondig onderzoeken voordat je aan de slag gaat. Waar lopen de vijanden? Hoe kom ik voorbij dit obstakel en hoe bereik ik uiteindelijk de ster? Even stilstaan en het level aandachtig bestuderen voordat je Toad in een val laat lopen is cruciaal.

Een dikke zeventig levels lang wordt je bestookt met het ene na het andere gevarieerde en creatieve level. Het doel is echter altijd hetzelfde: bereik de gouden ster die op het einde op je ligt te wachten, maar hoe je zover komt verschilt per level. De ene keer bevindt Toad zich in een trein waar hij zijn achtervolgers afschud door wagons los te koppelen. De andere keer speel je met het waterniveau om in een level helemaal naar boven te klimmen. Naast zijn obsessie voor sterren is Captain Toad ook heel erg blij met kristallen waarvan er in ieder level drie van zijn te vinden. Die zijn namelijk nodig om in iedere van de drie hoofdstukken levels vrij te spelen.

Super Toad Bros.
Het verhaal van Treasure Tracker is namelijk opgedeeld in drie losse avonturen waarin je aanvankelijk alleen met Captain Toad speelt, maar later ook de identiek spelende Toadette onder de knoppen krijgt. De twee paddenstoelen hebben het tussen de bijzonder afwisselende levels door aan de stok met een gigantische vogel die net zo gefascineerd is door de gevallen hemellichamen als het vriendelijke duo. Het verhaal zelf heeft niet bijzonder veel om het lijf, maar is door de twee hoofdrolspelers wel enorm schattig.

Niet alleen het verhaal zit er bomvol mee, ook in de levels zelf zitten subtiele en niet zo subtiele knipogen naar de serie waar Captain Toad in feite een spin-off van is. Verborgen Luigi’s, een level gebaseerd op Donkey Kong en subtiele remixen van bekende deuntjes komen voorbij. De gameplay zelf heeft ook herkenbare elementen. Toad kan bijvoorbeeld knollen uit de grond trekken en gooien zoals in Super Mario Bros. 2. Een speciale pikhouweel functioneert bovendien net als de hamer uit de originele Donkey Kong, inclusief hetzelfde muziekje.

Die herkenbaarheid komt deels door de vele knipogen naar Mario, maar ook door het feit dat deze game heel veel elementen uit Super Mario 3D World gewoon hergebruikt. De graphics zijn zo goed als identiek en vijanden, inclusiefhun animaties, zijn ook gewoon hetzelfde. Wie een savegame van 3D World op zijn Wii U heeft staan kan zelfs een paar aangepaste levels uit die game spelen als Captain Toad. Erg geweldig zijn die niet, omdat deze werelden zijn gebaseerd op het idee dat je kunt springen of rennen en dat kan Toad dus niet. Een een geinig extraatje is het zeker.

Gemiste kans
Meer van die bonussen rekken het verder niet al te lange verhaal van Toad op. Binnen een uur of vijf heb je de drie episodes wel uitgespeeld en kun je nog levels herspelen om alle kristallen binnen te halen en om aan alle optionele opdrachten in de levels te voldoen. Door in een puzzeldoos waarin je constant bestookt wordt met Bullet Bills de gouden paddenstoel te vinden bijvoorbeeld, of door 160 muntjes te verzamelen in het eindbaasgevecht tegen een vuurspuwende draak. In de bonuslevels, die je met het behalen van deze opdrachten vrijspeelt, openen er zich speciale versies van bekende levels. Daarin moet je bijvoorbeeld drie andere Toads veilig naar het einde loodsen of wordt je constant op de hielen gezeten door een mummie, waardoor je geen tijd hebt om even stil te staan en na te denken.

Hoewel je gemakkelijk langer dan vijf uur over Treasure Tracker kan doen als je alles wilt halen, moet wel gezegd worden dat de game in die tijd nooit enorm lastig wordt. Zelfs als je iedere uitdaging die de game je aanbiedt behaalt, valt het wel mee met de moeilijkheidsgraad. Wie zat te wachten op echte breinbrekers in werelden die niet hadden misstaan in een schilderij van MC Escher is bij Captain Toad helaas niet aan het juiste adres. Dat het simpele puzzelconcept niet naar een iets hoger niveau getild wordt voelt daarom een beetje als een gemiste kans.

Captain Toad: Treasure Tracker bouwt rustig voort op de puzzellevels die ook al in 3D World zaten. De game weet constant te verrassen met nieuwe, kleurrijke puzzelachtige levels, maar echt uitdagend wordt het helaas nooit. Wie een vrolijke Mario spin-off echter wel kan waarderen is bij Captain Toad aan het juiste adres. De kwaliteit van de levels is van constant hoog niveau en de paddenstoelen zelf zijn zo aandoenlijk dat ze iedere keer weer de show stelen. Er had misschien wat meer in Captain Toad’s avontuur gezeten, maar zo creatief en afwisselend als deze game kan alleen Nintendo ze maken.
8
80
  • Captain Toad speelt op zijn eigen tempo