1. Need for Speed review – Terug naar de tuningcultuur

Need for Speed review – Terug naar de tuningcultuur

Ooit, lang geleden, wisten we elk jaar wat we van de nieuwe Need for Speed konden verwachten: een toffe, lekkere arcade racegames zonder al te veel poespas. Toen daar met Need for Speed: Underground tuning bij kwam, vonden we dat ook helemaal prima. Tot Need for Speed: Shift ons plots naar het circuit stuurde en Need for Speed: The Run ons een soort interactieve film vol quick-time-events liet spelen. Criterions Hot Pursuit en Most Wanted herstelden de orde enigszins, waarna de Britse Burnout-ontwikkelaar jammer genoeg in het niets verdween. Hoe moest het nou verder met Need for Speed?

Speciaal voor EA's snelle franchise werd Ghost Games opgezet. Deze Zweedse studio maakte twee jaar geleden Need for Speed: Rivals voor ons: een aardige openwereldracegame in de geest van Hot Pursuit, al ontbreekt het wel aan charme en structuur. Dus nam de studio er een jaartje tussenuit, om nu terug te keren met Need for Speed: een reboot van de reeks waarin lekker arcade racen én tuning weer centraal staan.

Uitbouwen
Ditmaal scheuren we door de verregende, donkere straten van de op Los Angeles gebaseerde Amerikaanse stad Ventura Bay. Bij voorkeur in een auto die je naarmate het spel vordert steeds verder kunt uitbouwen, maar dan wel smaakvol – denk eerder aan bodykits en vinyls dan neon en lowrider-ophanging. Belangrijker zijn overigens de prestaties die je wagen levert: niet alleen bruut vermogen, maar ook de manier waarop ‘ie een hoek om gaat. Je hebt in Need for Speed zelf in de hand of je auto beter drift of juist op pure grip door de bochten trekt. Daarop kun je vervolgens ook je te spelen events uitkiezen: liefhebbers van grip zullen liever racen en snelle tijden neerzetten en drifters kunnen zoveel mogelijk punten verdienen door stijlvol dwars over straat te gaan. Het is een leuk spelelement dat echter niet helemaal goed lijkt uitgewerkt. In de praktijk zul je namelijk uitdagingen tegenkomen waar jouw afgestelde auto niet uit de verf komt, omdat je gekozen hebt voor één bepaalde tuningfilosofie.

Om een beetje wegwijs te worden in de spelwereld is er een groepje stoere straatracers dat je regelmatig aan de hand neemt en de interessantste events aanwijst. Deze vijf personages vertegenwoordigen elk een ander discipline van de ondergrondse racescene – van tuning tot racen en van driften tot het uitdagen van de politie – en zijn gespeeld door echte acteurs. Ze spreken je aan in telefoontjes en video's die vanuit jouw gezichtspunt opgenomen zijn en gebruiken zó veel hippe Amerikaanse straattaal, dat je er óf van houdt óf er compleet doorheen prikt. Zo niet, dan bestaat de kans dat je nogal kromme tenen krijgt van elk moment waarop je aangesproken wordt door dat zootje ongeregeld. Best jammer, want alleen door naar ze te luisteren kom je uiteindelijk in aanraking met enkele internetgrootheden uit de autowereld, zoals drift- en rallyheld Ken Block.

Sleutelen
Gelukkig geeft het ook een hoop voldoening om gewoon wat aan je auto te sleutelen, de weg op gaan en je onderweg te laten meeslepen in de uitdagingen die je tegenkomt. Het liefst met andere spelers, natuurlijk. In elke sessie is plaats voor maximaal acht racers die je op elk moment in de open wereld kunt tegenkomen. Ook is het vrij eenvoudig om vrienden of onbekenden uit te nodigen en tegen elkaar te racen. Dat je ook altijd online moet zijn als je niet met andere mensen wilt spelen, zal bij sommige spelers wat raar overkomen, maar heeft te maken met de speciale opdrachten die het spel je met regelmaat aanbiedt.


Bovenal geldt dat we in Need for Speed gewoon weer lekker kunnen racen. De snelle actie spat van je scherm en knalt uit je speakers. De framerate van de door ons geteste PlayStation 4-versie kan overigens soms wat instabiel worden als gevolg van de drukke visuele effecten: terwijl je op tempo door de omgeving scheurt, vliegen de waterdruppels, uitlaatvlammen, vonken en straatlantaarns je om de oren. De rauwe motorgeluiden en moderne soundtrack vol variatie zijn bijna altijd een lust voor het oor. Het is genieten van opgefokte auto's zoals we dat al jaren niet meer gedaan hebben en in dat opzicht heeft Ghost Games goed werk afgeleverd met deze reboot – al is er zeker nog ruimte voor verbetering.

Conclusie en beoordeling

None

Need for Speed staat in deze gelijknamige reboot weer garant voor lekkere arcade raceactie. De teruggekeerde nadruk op het personaliseren van je auto is een fijne bijkomstigheid, al zal het acteerwerk vol quasi-hippe woorden niet bij iedereen in de smaak vallen.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Mooi spektakel op hoge snelheid
  • Veel mogelijkheden om je auto aan te passen
  • Aardige variatie in disciplines binnen het straatracen
  • Minpunten
  • Acteerwerk vol straattaal is niet voor iedereen leuk
  • Designtechnisch niet helemaal volmaakt

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Dit spel zegt me niks. Ik weet niet waarom ik denk dat ik gewoon niet houd van in de donker te rijden.

  • Wordt een budget game aankoop..

  • Mooi cijfer maar ik denk niet dat ik het er mee eens zou zijn en ben alsnog benieuwd naar wat dingen die me in de beta totaal niet bevielen. - Gebeurd het nog steeds dat je politie standaard binnen 10 seconden kwijt bent, of hebben ze dit verbeterd? Is de moeilijkheidsgraad aangepast? In de beta had ik met 5 races al 2 van de duurdere auto's in m'n garage staan.



    Ik vond de game grafisch erg indrukwekkend maar het sturen was toch ook niet mijn ding. Toen ze zeiden terug te gaan naar NFS Underground (2) verwachtte ik niet dezelfde ergerlijke besturing en physics uit Most Wanted (2006) en Carbon mee te maken.

  • Ze hebben geluisterd en gezegd dat ze die punten gingen aanpakken. Of ze het hebben gedaan kunnen we pas donderdag zien.

  • Dat hoopte ik toch in de recensie terug te lezen, maar zal vanmiddag wat meer het internet af gaan naar andere recensies ;)



    Hoe gaan ze overigens de game over een paar jaar in stand houden? Skate 2 servers gingen al na 2 jaar na release offline, koop ik dan een game welke ik nu keihard moet spelen om vervolgens nooit meer op te kunnen starten? Met eerder genoemde punten hebben ze design wise hele rare keuzes gemaakt (denk ik).

  • True, maar daar is het een beta voor. Ik denk ook dat ze je snel geld en rep hadden laten verdiene zodat je in die beta zoveel mogelijk kon testen. Het enige waar ik nieuwsgierig naar ben is of je de duurdere autos net zo ver kan tunen als de goedkopere, want vanaf de helft van de carlist kwamen er steeds minder tuning opties vrij.

  • Hoe beter de auto, hoe meer er al in zit. Dan valt er gewoon weinig aan te tunen.

  • Ah, bedoelde ook het uitwendig veranderen van de auto's.

  • Van het geld en de REP snap ik, control en feel van zo'n auto is echter een key design element voor een race game, iets waar de designers vanaf dag 1 mee bezig zijn geweest. Naar mijn idee zaten ze helemaal naast waar ze op doelden toen ze zeiden de feel uit de Underground en met name U2 games terug te willen halen. Een bèta is gewoon te laat om dat dan nog overhoop te gooien.

  • Inderdaad erg jammer dat je alleen maar in het donker kunt racen. Overigens staat er een kleine spelfout zie het kopje : Sleutel (hier staat twee keer de).



    Sleutelen
    Gelukkig geeft het ook een hoop voldoening om gewoon wat aan je auto te sleutelen, de weg op de gaan en je onderweg te laten meeslepen in de uitdagingen die je tegenkomt.



    Verder wel een duidelijke review!

  • Erg hoog cijfer in vergelijking met andere recensies, qua controls en design is het allemaal niet zo goed

  • Het is niet echt een rebooot van de Need for Speed serie, meer van de Underground serie. Desalniettemin heb ik mij kostelijk vermaakt met vrienden in de Beta en staatie in de preorder. Van alle racegames die ik laatst heb gespeeld reed deze voor mij persoonlijk het lekkerste. Het tunen gaat lekker diep, tuners en supersport rijden competatief in een natuurlijke wijze, een goeie lijst met autos, heel veel variatie in parkoers ookal is het de hele tijd nacht en zover ik weet is dlc gratis.

  • Ik heb de bèta gespeeld, maar het kon mij niet vermaken. Ik had helemaal niks met de petjessfeer die er hing, en aangezien dat het hele spel door is waarschijnlijk, kan ik mij er niet om bekoren deze te gaan halen. Het is wel gaaf dat je je auto weer heel erg goed kan customizen.

  • Had ik ook, totdat ik met een maat van me ging coopen. Toen klopte alles.

  • ^ Zoals bij elke co-op game ooit.

  • Door EA Access heb ik al een paar uur gespeeld, ik vind het echt een topgame! Alles klopt gewoon. Dikke auto's, soundtrack, driften, punten, noem maar op. Maar verdomde telefoon die elke keer afgaat!! Sjongejongejonge

  • Heb nog niet naar andere reviews gekeken maar afgaande op mijn eerste uren kom ik ondanks mijn voorliefde voor tuning niet verder dan een gevoelsmatig krap 7tje. Wellicht dat de game dan helemaal openbreekt na een uur of acht maar vooral de controls waren mij een doorn in het oog. Evenenals de generieke omgeving. Dat de customization zover gaat qua visuals kon me wel bekoren en de filmpjes eromheen (wel cheesy) vond ik best aardig.



    Edit: nu andere reviews wat cijfertjes gecheckt en de cijfers liggen dus aardig uiteen tussen de 6 en 8. Ben benieuwd wat anderen er hier van vinden. Vooral wat besturing betreft.

  • Net de review van IGN zitten lezen en die komen uit op een 6,3. Zij maken de game ook hard af op het always online systeem waar ik persoolijk ook echt een hekel aan heb. Daarnaast is de singleplayer tekort en de multiplayer een tegenvaller. Het ontbreken van een pauze button is natuurlijk ook wel een minpuntje waard..:P Ik lees straks nog even wat meer reviews, maar voorlopig komt deze nog niet in huis.

  • 6.3 ik weet niet op welke ign site jij leest. Ign gaf 8.3, zelfde review anders verwoordt.

  • Ik neem aan dat Gusanito de goede IGN bedoelt. De US versie die 10x beter is dan de NL versie. Althans dat vind ik dan.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren