1. Superhot review - Meer dan puzzelen met pistolen

Superhot review - Meer dan puzzelen met pistolen

Eens in de zoveel tijd komt er een game voorbij waar de collectieve redactie de kriebels van krijgt. Zo’n game waarvan de release met enkel hoofdletters en uitroeptekens in de agenda van de hoofdredacteur is neergepend en waarover de redacteuren vechten om het recht op de review. SUPERHOT is niet deze game, maar had dat achteraf gezien wel moeten zijn.

De FPS, gedeconstrueerd
Op papier is deze relatief onbekende titel namelijk méér dan interessant. Het is een puzzelshooter vol levels waarin de puzzelstukken bestaan uit kogels en de tijd zelve, die in een minimalistisch maar visueel prikkelend jasje is gestoken. Dat de eerste versie van de game tijdens een game-jam in slechts zeven dagen in elkaar is gezet draagt alleen maar bij aan de ongewone aard van deze kunstzinnige en speelbare actiefilm. Nog voordat je het eerste level via het MS DOS-achtige hoofdmenu hebt gestart, krijg je al een voorproefje van het unieke karakter van deze first-person shooter. Een niet nader genoemde ‘kennis’ stuurt je namelijk de crack (superhot.exe) voor een game wat naar zijn of haar zeggen de meest unieke ervaring ooit is.

Al vanaf het eerste level moeten we deze anonieme kennis gelijk geven, want SUPERHOT lijkt op niets wat we eerder gezien hebben. De minimalistische stijl reduceert vijanden tot rode, kristalachtige silhouetten die zich zo traag als dikke stroop door een smetteloos wit level bewegen. Tenminste, totdat jij óók beweegt. De tijd in SUPERHOT verstrijkt namelijk pas wanneer jij in beweging komt. Dit gegeven zorgt al meteen voor de eerste uitdaging op gameplay-gebied, omdat elke stap die je zet goed doordacht moet zijn. Je tegenstanders zijn bewapend met meerdere vuurwapens, katana’s en een genadeloos stel vuisten. Eén raak schot of een rake klap is fataal, dus voorzichtigheid is geboden. Wat ontstaat is een zorgvuldig uitgedachte dans waarbij ontwijken, schieten en wapens gooien allemaal samensmelten tot één vloeiende beweging.

De meest minimalistische actiefilm ooit
De sleutel hierin is niet alleen het verweven van al deze activiteiten, maar ook het toekennen van prioriteiten aan je acties. Wapens oppakken of herladen kost tijd – tijd waarin je tegenstanders gezamenlijk zullen proberen die ene treffer op jouw zwarte, kristallen lijf te laten landen. Soms is het dan ook beter om je pistool of shotgun naar een tegenstander te werpen in plaats van te wachten tot het herladen is. Je tegenstander laat dan zijn wapen vallen, waarna jij het vallende wapen overneemt. Na het vangen van een wapen schiet je de nu ontwapende tegenstander neer, gooi je het nieuwverworven wapen in het gezicht van een tweede tegenstander, pak je een katana op, waarmee je zijn romp van zijn benen ontdoet om vervolgens de katana recht in het hart van de derde tegenstander met shotgun te werpen. De ultieme beloning volgt in een replay, waarin je in real-time ziet wat er zojuist in slow motion onder je ogen voltrokken is.

Dat het volbrengen van elk level als een pure beloning aanvoelt, is te danken aan twee belangrijke factoren. De belangrijkste hiervan is de ongelijkheid die SUPERHOT aanbrengt tussen speler en tegenstander. Als speler ben je namelijk altijd in de minderheid. Er is zelfs een level waarin je jezelf in een lift bevindt en drie tegenstanders allemaal een doorgeladen pistool op je hoofd richten. Alleen door effectief gebruik te maken van tijd, wapens en voorwerpen kan je een weg uit deze situaties vechten. De first-person view is daarbij een extra uitdaging, want meer dan word je getroffen door een tegenstander die niet in je blikveld aanwezig is. De tweede uitdaging die SUPERHOT je voorschotelt, komt uit het level design. De levels zijn volgepropt met onoverzichtelijke hoeken, breekbare, gooibare objecten en bewegende onderdelen die het hoofdpersonage zowel restricties als extra opties bieden.

De grens tussen realiteiten
Ondanks dat VR-ondersteuning voor deze titel nog even op zich laat wachten, is virtualiteit wel degelijk een thema in deze game. Jijspeelt namelijk geen SUPERHOT – je speelt een personage dat SUPERHOT speelt. Dit personage is door middel van een VR-bril ondergedompeld in de game. Volg je het nog? Na het ontvangen van de eerder genoemde crack speelt dit personage de eerste levels door, aangemoedigd door een anonieme kennis. Wat volgt is een kleine mindfuck, want al snel blijkt dat SUPERHOT niet zomaar puzzelen met pistolen is.

Het verhaal dat zich ontvouwt, vervaagt de lijnen tussen virtual reality en de levensechte realiteit. Bijzonder is dat dit verhaal enkel wordt verteld door boodschappen die je ontvangt van derden. Dat is in eerste instantie een vreemde gewaarwording, maar deze manier van vertellen heeft een doel dat pas aan het einde van SUPERHOT duidelijk wordt. In de tussentijd is het zaak om te zorgen dat je als speler jezelf niet helemaal verliest in alle puzzels, want de gevolgen hiervan hebben meer invloed dan je aanvankelijk denkt.

No guns, no objects, katana only
Mocht het verhaal je even te veel zijn, dan biedt SUPERHOT je een veelvoud aan extra uitdagingen. Dat de puzzels op meerdere manieren op te lossen zijn, was al duidelijk, maar de ontwikkelaar doet daar nog een schepje bovenop met een veelvoud aan modi die de gameplay-mogelijkheden beperken en uitdagender maken. Zo kan je alle levels doorspelen met wapens waar maar één kogel in zit of dien je alle levels achter elkaar uit te spelen zonder dood te gaan. De échte ster is daarbij de katana-only modus, waarbij je enkel het zwaard kan gebruiken om de levels en bijbehorende vijanden het hoofd te bieden. Er is niks bevredigender dan een klein leger aan zwaarbewapende vijanden van hun ledematen te ontdoen door te zwaaien en gooien met je samoerai-zwaard. Deze modi verhogen de reeds hoge herhalingswaarde van SUPERHOT, ver voorbij de twee tot drie uur die het verhaal in beslag neemt. Het plezier dat deze extra uitdagingen met zich meebrengen, getuigt van goed doordachte gameplay, die genoeg ruimte biedt voor variatie.

Superhot is beschikbaar op Pc en Xbox One

Er zijn veel dingen die SUPERHOT niet is: traditioneel, doorsnee en een slechte game, om er maar een paar te noemen. De unieke gameplay biedt een verschrikkelijk vermakelijk uitstapje in een surreële wereld, die ondanks zijn simpele aanzicht een belangrijke bijdrage levert aan het plezier dat je beleeft met deze puzzelshooter. Het verhaal is net zo uniek als de wijze waarop het verteld wordt en de extra uitdagingen bieden een paar uur fantastische en soms ronduit vreemde extra speeltijd. SUPERHOT is simpelweg SUPER HOT… SUPER HOT… SUPER HOT… SUPER HOT… SUPER HOT… SUPER HOT… SUPER HOT… SUPER HOT… SUPER HOT… SUPER HOT… SUPER HOT… SUPER HOT… SUPER HOT… SUPER HOT… -Chat terminated-
8,5
85
Score: 85