1. Quantum Break review - Een heerlijke vooruitstrevende game

Quantum Break review - Een heerlijke vooruitstrevende game

Quantum Break draait om één ding: het vertellen van een verhaal. In een crossmediale raamvertelling doet Jack Joyce uit de doeken hoe met een hoop geknal de tijd gebroken en gerepareerd wordt. Ongebruikelijk voor een game is dat Quantum Break bestaat uit vijf aktes gameplay en vier afleveringen televisiedrama, wat voor een bijzonder effectieve en innemende verhaalvertelling zorgt.
Quantum Break

Op het verkeerde moment op de verkeerde plaats

In de game ben jij hoofdzakelijk Jack Joyce. In oktober 2016 word je door je beste vriend Paul Serene gevraagd hem te bezoeken op de Universiteit van Riverport, waar hij werkt aan een project dat “de wereld kan veranderen”: een tijdmachine. Hij heeft je nodig om de machine te testen, zodat hij zijn wantrouwige investeerders kan bewijzen dat het werkt. Helaas gaat het gruwelijk mis en ontstaat er een breuk in de tijd. Serene verdwijnt, reist vooruit naar de toekomst en terug naar het verleden, waarop een oudere versie van hem in 2016 opduikt als de leider van de sinistere organisatie Monarch, precies na het moment dat zijn originele zelf verdwijnt. Deze Serene gaat over lijken om te bereiken wat hij wil en jij moet het tegen hem en zijn organisatie opnemen om de breuk in de tijd te repareren.

Gelukkig voor jou heb je door het mislukte experiment bepaalde krachten opgedaan. Sowieso word je niet beïnvloed door de tijdsbreuken, momenten waarin elk bewegend object in zijn momentum wordt bevroren, geluid wegvalt, en kleuren flets en kil worden. Het levert kleinschalige taferelen op, zoals vogels die midden in de lucht blijven hangen, alsook grootse, zoals een massale arrestatie van demonstranten. Zulke momenten zijn telkens weer fascinerend.

Quantum Break

Naast die breuken zijn er tijdstotters, waarbinnen de tijd explosief instabiel is. Het beste voorbeeld daarvan is een scène waarin een schip op een brug botst. Joyce is de enige die helemaal bewust is van die gebeurtenis en kan dan ook als enige reageren op de ramp die zich op dat moment stotterend voltrekt. Objecten vliegen van A naar B en weer terug naar A en jij moet je er maar tussendoor zien te manoeuvreren. Time je een sprint verkeerd, dan ben je kassiewijle. Het lijkt enigszins op de momenten in Alan Wake waarin allerlei dingen uit het niets met supersonische snelheid in het rond beginnen te vliegen, vooral wanneer je moet springen over die objecten – wat aanvankelijk best onwennig is.

Tijd voor een pak rammel

Joyce is namelijk tijdens de gameplay soms wat ongemakkelijk geanimeerd. Zijn bewegingen zijn bijvoorbeeld onnatuurlijk en abrupt, wat het duidelijkst is als je hem korte bewegingen laat maken. Bovendien duurt het even eer je hem op een slagveld helemaal goed en wel leert besturen. Zo is richten wat gevoelig en daardoor schokkerig, maar daar wen je wel aan. Sowieso vergeet je de onwennigheden wanneer je gaat spelen met Joyce’s tijdskrachten, die de schietgameplay aanvullen met spektakel.

Quantum Break

Je rent bijvoorbeeld met Time Rush in een fractie van een seconde naar een tegenstander, verkoopt hem een dreun, schiet een Time Blast op iemand anders en vlucht vliegensvlug weg met Time Dodge. Je moet ook snel zijn, want je bent kwetsbaar en vijanden zitten niet stil. Je beweegt je dan wel soepel van dekking naar dekking, waar je je direct achter verschuilt, maar vijanden jagen je er continu achter weg. Proberen ze je niet te flankeren, dan gooien ze wel een granaat. Vooral op de hoogste moeilijkheidsgraad dwingen ze je zo veel gebruik te maken van je tijdskrachten.

De leercurve is erg vergeeflijk ingesteld, en op het moment dat je grotere en gevaarlijkere vijanden bevecht, valt er veel voldoening te halen uit je kunde. Daarentegen vallen eindbaasgevechten, voor zover die er zijn, erg tegen. Vooral de laatste vereist niets bijzonders van de speler en is binnen een mum van tijd voorbij. Het is jammer dat de game qua gameplay dan niet op een klapper eindigt, want in de aanloop naar de climax is het heerlijk aankloten met de speciale krachten van Joyce.

Overal is wat te vinden

Dan is er nog Time Vision, dat je ook buiten gevechten prima kunt gebruiken. À la Batmans Detective Mode geeft het je een tactisch overzicht en onthult het een en ander in je omgeving, zoals objecten waarvan je het tijdsverloop kunt manipuleren voor simpele puzzels. Ook vind je er informatie en upgradepunten mee, alsook dingen waarmee je kleine scènes in de serie vrijspeelt.

Quantum Break

Het is vooral de achtergrondinformatie die de show steelt in Quantum Break. E-mailuitwisselingen tussen de hoofdrolspelers of tussen medewerkers van Monarch, radioprogramma’s, foto’s, video-opnames, dagboeken, posters, diagrammen, krantenartikelen en zelfs graffiti vertellen elk onderdelen van het verhaal. Relaties tussen personages worden groter uitgemeten, hun achtergronden worden op verschillende manieren belicht en de wetenschap achter en complicaties van tijdreizen worden uitgelicht. Hier wordt duidelijk hoeveel Remedy heeft geïnvesteerd in de verhaalvertelling. Het schrijfwerk van deze achtergrondinformatie is doordacht en boeiend, en waar het geacteerd wordt, zoals in audiomemo’s, interviews en video’s, raakt het precies de juiste snaren.

Licht, camera, pixeliseren

Datzelfde geldt voor het televisiedrama van de game. Zoals bekend is Quantum Break deel game, deel televisiedrama. Dat drama, gemaakt door productiemaatschappij Lifeboat, toont de andere zijde van Joyce’s verhaal. Er zijn vier afleveringen van elk grofweg twintig minuten, en ze zijn gericht op wat Serene en de mensen bij Monarch doen in de crisis die door het tijdsexperiment is veroorzaakt.

Voor een dergelijk project zijn de productiewaarden ogenschijnlijk hoog. Lifeboat heeft succesvol omgevingen en objecten uit de game zo precies mogelijk nagemaakt. Dat levert soms sets op die ietwat klinisch overkomen, alsook special effects die iets te computerachtig ogen, maar het zorgt er vooral voor dat er een duidelijke eenheid is tussen serie en game. Die eenheid wordt daarbij het best verkocht door de acteurs en hun spel.

Quantum Break

Ze worden daarin ondersteund door verregaande motion capture, waarmee zelfs de tanden van de acteurs realistisch gedigitaliseerd zijn. Het resultaat is waarheidsgetrouwe animaties van top tot teen, met als kerst op de taart de gezichtsanimaties en lipsynchronisatie van de personages. Binnen de gameplay lijkt dat laatste soms niet helemaal natuurlijk, maar in de vele cutscenes wordt je getrakteerd op acteerwerk dat in-game nog nooit zo levensecht digitaal vertolkt is.

Daarnaast zijn de omgevingen stijlvol en rijkelijk aangekleed en valt op hoe helder en scherp de verschillende objecten aan de muren zijn – zo hoef je niet op een immens bord met Serene’s post-it-notities in te zoomen om die notities te lezen. De tijdseffecten zorgen dan weer voor unieke plaatjes. Tijdens een stotter hangen er bijvoorbeeld allerlei objecten in de lucht, die met je meebewegen als je ertegenaan loopt, maar snel weer terugvliegen naar hun originele positie.

In zeven sloten tegelijk lopen

Buiten het verzorgen van dergelijke beelden, worden tijdseffecten en tijdskrachten ook gebruikt voor verhaalvertelling. Zo kan je echo’s zien van gebeurtenissen, wat zich manifesteert in ruisversies van andere personages die je ziet bewegen en praten. Daarnaast zie je in verschillende scènes meerdere tijden tegelijk, zoals wanneer je de oude werkplaats van William Joyce bezoekt en verschillende jaren werk in rap tempo voorbij schieten.

Quantum Break

De Alan Wake-connectie

De structuur van Quantum Break is erg vergelijkbaar met die van Alan Wake, maar dat is maar één van de raakvlakken met de vorige game van Remedy. Hier en daar zijn namelijk humoristische verwijzingen te vinden naar Alan Wake, alsook een apart filmpje met daarin creative director Sam Lake. Daarnaast duikt de Finse band Poets of the Fall net als in Alan Wake op als een fictieve band.

In de schoenen van Paul Serene gebruik je daarentegen tijdskrachten om de plot te beïnvloeden. Hij kan aan het einde van de aktes van de game, in zogeheten Time Junctions, twee mogelijke toekomsten zien, waartussen jij moet kiezen. Laat je een getuige bijvoorbeeld een vals verhaal ophangen, zodat er geen bloed aan je handen kleeft maar dat Joyce haar wel als bondgenoot krijgt, of laat je haar en haar vrienden omleggen? Dergelijke keuzes en hun uitwerkingen maken het waard de game twee keer of vaker te spelen. In zekere zin is er overigens New Game+, aangezien je al je upgrades kan meenemen naar elk willekeurig level.

Een van de sterkste dingen aan Serene’s keuzes is dat, ondanks dat ze zichtbaar invloed uitoefenen op onderdelen van het verhaal, ze aan het overkoepelende narratief weinig veranderen. Het lijkt tegenstrijdig om dat te bewonderen, maar het toont juist de crux van tijdreizen en is datgene wat Remedy met zijn verhaal wil vertellen. Ga je terug in de tijd om iets te veranderen, dan is dat gedoemd te falen, omdat het verleden vaststaat. Het is een terugkerend thema dat personages proberen iets te voorkomen, zoals de aanslagen van 11 september 2001, maar dat het ze nooit lukt.

Het gehele verhaal van de game is ook voornamelijk doeltreffend door het gesloten schrijfwerk. Er is een duidelijk begin en eind van het verhaal en de plot waarin het is gegoten sjeest van hot naar her, met soms duizelingwekkende scènes. Een van de mooiste dingen aan Quantum Break is hoe het totaalpakket van een game en een televisiedrama helemaal in dienst staat van een en dezelfde verhaalvertelling. Remedy levert zo een ingenieus testament af van zijn ambitie om interactieve verhalen te vertellen. Quantum Break is op dit moment dan ook het summum van wat games als een verhalend medium kunnen bewerkstelligen.

Quantum Break verschijnt 5 april voor de Xbox One en pc. De game is op de hoogste moeilijkheidsgraad in ongeveer twaalf uur uit te spelen. Deze recensie is gebaseerd op de Xbox One-versie.

Conclusie en beoordeling

Quantum Break is een unieke game die op een vernuftige wijze een spannend verhaal vertelt. De game speelt dynamisch en rap, en ziet er ontzettend mooi uit. Belangrijk nog: Remedy stopt al zijn ervaring in verhaalvertelling in deze game; het resultaat is een meesterwerk. Ergernissen als de aanvankelijk onwennige schietgameplay en de tegenvallende eindbaasgevechten neem je voor een game als deze zonder probleem voor lief.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Heerlijk verhaal dat op een fantastische manier wordt verteld
  • Sterk acteerwerk in zowel game als tv-serie
  • Indrukwekkende presentatie van de acteurs in de game
  • Spectaculaire gameplay
  • Verhaal wordt op verschillende manieren uitgediept
  • Minpunten
  • Richten kost lang om helemaal onder de knie te krijgen
  • Animaties tijdens gameplay soms wat onnatuurlijk
  • Eindbaasgevechten zijn saai en simpel

Dit artikel delen

Over de auteur

Jules Schlicher (Eind)redacteur InsideGamer. Speelt graag alles, maar komt aan veel te weinig toe, en gaat dus maar door aan Fable en The Witcher 3. En vooral Xbox-games. Limburgse zaligheid sinds 1991.

Reacties

  • Als er vragen zijn over verschillende onderwerpen van de game, beantwoord ik die graag : )

  • Ik ben toch wel enthousiast geworden nu. Hoe lang deed je erover om het uit te spelen, inclusief de serie?

  • Ik speelde 'm eerst op medium, wat me ongeveer 10 tot 11 uur kostte. Daarna heb ik 'm op easy met een timer gespeeld en toen kwam ik uit op 8,5 uur (hoe XGN op 5 uur gamen komt is mij een raadsel, want zelfs als je de 80/90 minuten van de serie aftrekt van mijn speeltijd, zit ik nog op 2 uur meer). Als je de game begint te spelen op de hoogste moeilijkheidsgraad denk ik dat je 12 uur zoet bent met een playthrough.



    Dan reken ik overigens het lezen van achtergronden en dergelijke mee.

  • Oke, gelukkig is de serie niet al te lang dan, want ik speel veel liever zelf het verhaal. Ook zag ik dat het vrij lange achtergrondverhalen zijn in tekst, maar ik denk dat ik die niet allemaal ga lezen. Op zich nog een redelijke speelduur dan wat mij betreft. Ik hoor wel wisselende verhalen en ook wat lagere cijfers, dus ik ga nog even goed kijken voordat ik hem haal.



    Bedankt iig!

  • Vier afleveringen van ongeveer 20 minuten. Je kunt ze overigens streamen of downloaden (een pakket van 75 gb). Ik raad ze wel aan om (met verschillende keuzes) te bekijken, zodat je het verhaal zo compleet mogelijk meekrijgt.



    De meningen verschillen inderdaad, maar dat ligt aan wat je als gamer belangrijk vind aan je games. Voor mij is verhaalvertelling het hoogste goed, waardoor ik de game fantastisch vind, terwijl ik bij andere recensies veel meer nadruk zie op bijvoorbeeld wapens en het uiterlijk van vijanden - dat boeit mij geen ene ruk.

  • Verhaal is zeker belangrijk maar slecht/mindere gameplay kan zeer zekers afbreuk doen aan een verhaal voor mij. Denk dat het inderdaad aan je tolerantie ligt in hoeverre dit belangrijk voor jou persoonlijk is.

  • Oh, maar ik vind de gameplay ook ontzettend strak en spectaculair. Het speelt echt heerlijk wat mij betreft. In gevechten schiet ik met veel plezier over het slachtveld om met vijanden te dollen, die me daartoe ook dwingen, omdat ze me anders vastzetten en afmaken in mijn dekking. En het platformen in tijdstotters is praktisch voyeuristisch - dat je het grootste deel van de tijd dezelfde dingen doet, doet voor mij dan geen afbreuk aan het rondbewegen in zo'n schouwspel.



    Ten minste, als je daarop doelt met de gameplay.

  • Dan klopt het cijfer wat jij geeft in ieder geval, ik lees op andere gaming news outlets die ik volg wat meer negativiteit over clunky/repetitieve gameplay en verhaal lijkt veel mensen ook niet te kunnen bekoren. Anderzijds zijn er ook genoeg positieve reviews dus dat maakt dit sowieso een bijzonder product wanneer de meningen zover uit elkaar liggen.

  • Modbreak: Doe maar weer liev
  • If you run into an asshole on a day, it's just a asshole. If you run into assholes all day every day, you are the asshole.

  • @ uthoria



    That escalated quickly

  • Jammer dat ie alleen voor de xbox is, loop ik in al die tijd dat de xbox 1 tm 3 uit is toch nog een game mis die ik wel zou willen hebben

  • Ik heb destijds alleen om ninja gaiden een Xbox aangeschaft. Later heb ik nog genoten van games als halo, fable en doom (toen exclusief voor Xbox). Na de eerste Xbox gelijk een 360 én een ps3 aangeschaft, genoten van alle games voor beide systemen. Nu bezit ik een Xbox one, ps4 en wiiu. Gewoon doen!

  • Mocht je over een redelijke pc beschikken, daar komt ie natuurlijk ook voor uit :)

  • Helaas gaat dat niet gebeuren nadat ik ign de game een 8 zie geven en gamespot geeft het zelfs een 6. Van een 9plus naar een 8 en een 6 nope geen 300eu investering waard

  • Ik heb n xbox one aangeschaft een tijdje geleden :-)

  • wow ign een 8, volgende keer toch meer betalen HAHAAHAHA

  • En daar hebben we de man die ook Skyrim pure bagger vindt…

  • Oh wow nog een game waar de reviews veel vershillen van elkaar. Eerst pokemon tournament dat hier een 6of 7 kreeg bij gamespot een 9 en hij IGn een 8 en nu quantumbreak met hier een 9 gamespot een 6 en ign een 8

  • @ Cyanfox, Pokkén Tournament krijgt hier een 8 hoor : )

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren