1. Monster Hunter Generations review - De perfecte mixtape

Monster Hunter Generations review - De perfecte mixtape

Capcom wist afgelopen jaar iets bijzonders te bereiken met Monster Hunter 4 Ultimate. De studio had zijn geroemde Monster Hunter-reeks van een verhaal voorzien, waarmee het spel vanaf het eerste uur al tof is voor beginnende spelers. Weet Monster Hunter Generations deze toch vrij lastig doorprikbare reeks net zo toegankelijk te houden voor nieuwkomers? En is er genoeg tofs voor ervaren jagers?

Eén ding kunnen we meteen zeggen: de kern van Monster Hunter is grotendeels onveranderd gebleven. Dit is nog steeds een rpg waarin jouw reflexen en kennis belangrijker zijn dan de cijfertjes van je personage. Je krijgt baas na baas voorgeschoteld, waarbij je net op 't juiste moment moet wegrollen of blokkeren om een directe klap te vermijden. Moeilijke bazen vereisen soms uren aan oefenwerk - maar daardoor voelt het alleen maar vetter als het je eenmaal lukt.

Styles en arts
Je kunt net als in voorgaande games op ieder moment van wapen wisselen, zodat je op één personage in feite alle 'klassen' kunt spelen. Nieuw is de komst van Hunter Styles en Hunter Arts, waarmee je iedere wapensoort iets meer naar je eigen smaakt kunt aanpassen. Neem bijvoorbeeld de Styles, waarmee je iedere wapenklasse net een beetje anders laat spelen. Met de Aerial Style ruil je bijvoorbeeld de rolknop om voor een springknop, zodat je makkelijker op de rug van een beest kunt klauteren, en de Adept Style laat je een krachtige counter uitvoeren, mits je op het laatste moment goed wegduikt.

Je kunt afhankelijk van je Style maximaal drie Hunter Arts kiezen - speciale, extra krachtige aanvallen die je moet opladen. Je kunt daarbij kiezen voor een harde klap voor op een goed moment, of juist voor ondersteunende opties zoals een snelheidsbuff.

Die Arts voelen op geen enkel moment overdreven sterk, maar ze laten je wel nadenken over hoe je personage op meer manieren aan de bak kan gaan. Wil je een zwaardvechter met alleen offensieve Arts en een counter worden? Of ga je liever in een ondersteuningsrol met een hamer? Twee spelers zijn nu nooit hetzelfde.

Monster Hunter Generations is een soort van mixtape. Je hebt in totaal vier dorpen waarin je missies kunt accepteren, maar drie daarvan zijn afkomstig uit de oudere games. Via die locaties krijg je 'oude' missies, waardoor je oude bekenden uit de reeks kunt bevechten. In het dorpje uit Monster Hunter Portable 3rd kom je bijvoorbeeld de beer Arzuros en het donderbeest Zinogre tegen.

Nieuw zijn de Deviant-monsters, moeilijke versies van al wat oudere monsters met flink wat nieuwe aanvallen. Word je deze beesten ooit meester, dan kun je speciale pantsers met extra veel vaardigheden maken. Eén nadeel: die pantsers kun je niet mixen met andere gear, omdat je de vaardigheden dan in één klap kwijtraakt.

Moeilijk inkomen
Monster Hunter Generations zit tjokvol met oude en nieuwe monsters, maar dat is stiekem ook één van de nadelen van het spel. Het zorgt ervoor dat je in 't begin namelijk tegen verdraaid veel variaties van dezelfde raptor moet vechten – en dat is na een tijdje best saai. Wij vrezen een beetje dat nieuwkomers denken dat dit de essentie van het spel is en dat ze afhaken voordat ze bij de echt vette baasgevechten komen.

Want vergis je niet: zit je een tijdje in Monster Hunter Generations, dan is dit de meest intense multiplayergame die je kunt spelen. Er gaat niks boven 't bevechten van een schermvullende draak die je in twee klappen kan doden, door goed met elkaar te coördineren. Er zit genoeg content in Generations om dit werkelijk maandenlang vol te houden en de multiplayer is identiek aan die van 4 Ultimate, waardoor je probleemloos met anderen online kunt spelen.

Ben je een ervaren Monster Hunter-speler, dan knal je vrij snel naar de nieuwe content toe. Je hebt immers al precies in je vingers hoe je een Kut-ku, Lagiacrus, Khezu en andere oude bekenden verslaat, dus je hebt niet de lange leerperiode nodig om die monsters te leren verslaan. Speel je voor het eerst? Dan bots je bij het bevechten van het eerste lastige monster wellicht tegen een muur aan. Geef niet op. Dat is het moment waarop je leert hoe de game echt werkt, en daarna wordt het een constante aaneenschakeling van toffe hoogtepunten.
Monster Hunter Generations is vanaf 15 juli verkrijgbaar voor de 3DS.

Nieuwkomers kunnen wellicht beter beginnen met Monster Hunter 4 Ultimate, maar voor oude veteranen is Generations de meest complete game binnen de reeks. De veranderingen die zijn gemaakt ten opzichte van de vorige game zijn klein, maar de formule is nog lang niet grijsgedraaid. Nog niet uitgekeken op Monster Hunter? Dan is dit de logische game om naar over te stappen.
9
90
Score: 90