1. Super Mario Run review – Run, Mario, Run!

Super Mario Run review – Run, Mario, Run!

‘Betalen voor een game!? Schandalig!’ Mario’s eerste echte uitstapje naar mobiele apparaten doet misschien nog wel het meeste stof opwaaien door het simpele feit dat Nintendo er geld voor durft te vragen. Ongehoord in de wereld van App Stores waar de game inmiddels beladen wordt met negatieve reviews omdat spelers na de eerste drie levels tien euro moeten betalen. Behoorlijk onterecht voor een game die zo goed in elkaar steekt.

Dat schamele bedrag is makkelijk weg te wuiven voor iedereen die weleens een gebruikelijke Mario-game heeft gekocht. Tegelijkertijd valt echter er vanuit een onderbuikgevoel ook iets voor te zeggen. Met zes werelden die ieder vier levels bevatten, ren je behoorlijk snel door de game heen. Ruimte om een level te verkennen is er tevens niet; Mario loopt namelijk automatisch van links naar rechts. Je hebt alleen invloed op Mario door hem met een tik op het scherm te laten springen. Het scherm langer ingedrukt houden, brengt hem ietsje hoger in de lucht, maar verder dan dat gaat je inbreng niet.

Automatic Mario
Alsof die wijziging aan de formule al niet groot genoeg is, verschilt Super Mario Run nog wel meer van andere games uit de Mario-franchise. Mario kan alleen maar naar rechts wandelen en klimt bijvoorbeeld automatisch over vijanden heen wanneer hij tegen ze aanloopt. Op tijd springen om niet geraakt te worden door de eerste de beste Goomba is dus niet eens nodig. Een vijand pletten is echter nog steeds een mogelijkheid en bovenop een Koopa springen, geeft Mario net dat beetje extra momentum. Samen met de stijl van New Super Mario Bros. en de bijbehorende acrobatische moves voelt Super Mario Run zodoende toch best vertrouwd.

Die veranderingen in de formule worden naarmate je meer speelt eigenlijk steeds logischer. Mario is door hem enkel te laten springen namelijk prima te besturen met een hand en zelfs de manier waarop je niet meer op vijanden hoeft te stuiteren heeft een nut.

Waar voor zijn geld
In de levels zijn namelijk speciaal gekleurde muntjes te verzamelen die je uitdagen om met een bepaalde berekendheid door te levels te springen. Verzamel je alle paarse muntjes in een enkele run door een level, dan speel je een nieuwe kleur geld vrij die op nog uitdagendere plekken verstopt zitten. Het is bovendien niet de eerste keer dat optioneel te verzamelen objecten een Mario game moeilijker, leuker en langer maken. Door deze extra muntjes – die op de meest onmogelijke plekken te vinden zijn - krijg je bovendien een betere waardering voor hoe goed iedere level en daarmee ook de hele game eigenlijk in elkaar steekt.

Die hoge instapprijs voelt daardoor eigenlijk helemaal niet verkeerd. Naast de extra te verzamelen muntjes is er bijvoorbeeld ook nog jouw persoonlijke Mushroom Kingdom. Dit koninkrijk breid je naar eigen inzicht uit met bergen, paddenstoelhuisjes, struiken en andere objecten uit Mario’s achter- en voorgrond. Het idee is best geinig, maar de levels die je moet spelen om deze overworld aan te kleden zijn leuker.

Slim hergebruik
In de zogenaamde Toad Rally neem je het indirect tegen andere spelers op. Dat gebeurt in levels uit de hoofdmodus die zich - zolang de klok doortikt - blijven herhalen. De bedoeling is om zoveel mogelijk Toads naar je koninkrijk te lokken door de meeste muntjes te verzamelen of met de beste flow door een level te springen. Op die manier hergebruikt Super Mario Run op een slimme manier dezelfde omgevingen. Het verschil is deze keer dat je er op een compleet andere manier doorheen springt omdat de muntjes op andere plekken liggen.

Super Mario Run heeft daardoor een verrassend diepere laag die je er in de eerste paar levels nog niet kan uithalen. Het is daardoor extra knullig dat zoveel van de game enigszins onhandig in elkaar steekt. Het MyNintendo-systeem is rommelig geïntegreerd en vraagt voordat je Mario überhaupt kan laten springen om allerlei gebruikersnamen en wachtwoorden. Hoewel de aanwezige levels op slimme manier hergebruikt worden, was iets meer afwisseling in thema’s en stijl tevens best een leuke toevoeging geweest.

Super Mario Run is voor 9,99 verkrijgbaar op iOS apparaten.

Conclusie en beoordeling

None

Super Mario Run is een verrassende spin-off die hondstrouw blijft aan de formule, maar verandert tegelijkertijd genoeg om Mario op een mobiel apparaat te laten werken. Dat is even wennen, maar als Super Mario Run in de latere levels eenmaal laat zien wat er allemaal mogelijk is met die beperkte input, toont de game zijn ware aard. Het is een bijzonder goede game die helaas vooral in de menu’s wat onhandig in elkaar steekt.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Slim gebruik beperkte input
  • Creatief hergebruik levels
  • Minpunten
  • Ietwat weinig levels
  • Inspiratieloze stijl

Dit artikel delen

Over de auteur

Thijs Barnhard Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Laat mij je uitleggen waarom Spelunky, Overwatch, Hollow Knight, Super Mario World en Burnout Paradise de beste games ooit zijn.

Reacties

  • Het spel kan zeker beter. Vooral de rally opzet kan beter.
    Sinds vandaag is er de mogelijkheid om tegen vrienden te racen (nog niet geprobeerd, want ik heb geen nog vrienden op Mario :-( ).Dat is al een stap vooruit..



    Maar toch heb ik het idee dat ik met de normale rally's helemaal niet tegen echte personen aan het spelen ben. Ze gebruiken alleen usernames. Je kunt zelf namelijk helemaal geen potjes starten en krijgt ook geen punten/toads als je van iemand wint die tegen jou heeft gespeeld. Ik zou het veel leuker vinden als ik wel eerst een parcours kan afleggen en dat anderen mijn challenge kunnen aangaan.

  • Die vriendenrally is niks anders dan de gewone rally. Alleen zie je nu de naam van je vriend staan ipv een random naam. Echter heeft je vriend dus het parcour niet zelf gespeeld maar wordt het gesimuleerd, kortom je hebt er helemaal niks aan. Je kan wel op deze manier een rally oefenen, je kan niks winnen of verliezen maar dat is dan ook alles. Tot nu toe dus een zinloze uitwerking helaas.

  • Ik vind t echt prachtig om te zien hoe negatief mensen kunnen reageren om te betalen voor een game. Ja 10 euro is hoger dan de gemiddelde game op iOS/Android maar je mag er zeker wat van terug verwachten.



    Wanneer de game uit is voor Android koop ik em ook zeker!

  • Betaal ook liever die € 10,00 in plaats van al die In-App aankopen of dood gegooid worden met reclame tussendoor als je op mobile speeld

  • Dit is ook een In-App aankoop. Family sharing werkt daardoor niet. Al is er wel een work-around voor.

  • €10 euro, best veel inderdaad, ik twijfelde er eerst ook over. Maar als Mario fan heb je dit er gewoon simpelweg voor over. De game is fun en best een leuke uitdaging als je alles wilt behalen. Ik hoop op leuke uitbreidingen bij toekomstige updates.

  • Als console eigenaar weet je toch hoe duur spellen kunnen zijn..
    Voor een nieuw spel betaal je zo 60 euro…
    Of spelen veel mensen illegale spellen??

  • Ja maar de opzet van die spellen is aanzienlijk ambitieuzer

  • Dat, en je bent hier zo doorheen. Levels over en over spelen voor collectibles is niet iedereens ding. Ik vind het echt belachelijk veel geld voor wat het is, dus ik sla lekker even over. Als ie een keer in de aanbieding voor 3 euro gaat dan wil ik 'm wel op de kop tikken.

  • Heb er zin in, nu nog wachten op de Android Versie.

  • Áltijd online is toch ook wel een fiks minpunt Thijs. Vooral als je in de trein etc speelt en veel door tunnels reist

  • Ik had gelezen dat een uurtje mario run spelen ongeveer 60 mb is. Als dat zo is, is dat idioot veel voor een spelletje..

  • Nou ik zit na 30 minuten op 4G, op 2MB. En ik heb alleen maar Rally Races gedaan (ik verwacht dat het meer data kost dan Tour). Bullshit dus.

  • Ja, was wel benieuwd of het ook daadwerkelijk zo was. Ik heb zelf geen Iphoney, dus kon het niet testen. 2 mb na 30 minuten is inderdaad peanuts.

  • Rayman Jungle Run 3 euro. Zelfde game en wordt regelmatig geupdated.
    Ducktales 5 euro. Uitgebreider en een volwaardige platform game



    Vind het niet gek dat mensen kritisch zijn over die 10 euro.



  • Toen ik hoorde dat Mario best veel te bieden had dacht ik: nou tien euro moet dan te doen zijn. Nu ik dit lees ben ik daar in ieder geval op teruggevallen. Helemaal als ik kijk dat Square Enix bijvoorbeeld veel rollenspellen online gooit die wel een redelijk volwaardig (soms puur nostalgisch) gevoel geven (allereerste Dragon Quest voor €2,69 bijvoorbeeld, maar ook nieuw ontwikkelde games). Ik hoop dat Nintendo de game nog update en uitgebreider maakt dan dit met behulp van nieuwe levels en misschien een moeilijkere moeilijkheidsgraad.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren