1. Mr. Shifty review – Snel spel

Mr. Shifty review – Snel spel

Met de toenemende populariteit van indiegames is er inmiddels een sloot aan korte, supersnelle actiegames beschikbaar. Ook Mr. Shifty valt hieronder. In de game werk je kamer na kamer vol vijanden weg, vergelijkbaar met Hotline Miami. Dat is zeker een paar uurtjes vermakelijk en dat komt goed uit, want veel langer duurt de game ook niet.

Mr. Shifty is een dief die in een goed beveiligde wolkenkrabber inbreekt om plutonium te stelen. Waarom? Geen idee, maar het is zo. Het verhaal is ook nauwelijks van belang. Wat wel belangrijk is om te weten is dat Mr. Shifty kan teleporteren en zichzelf daardoor supersnel een paar meter kan verplaatsen. Rondom dat gegeven is heel de game gebouwd.

Hop, flop, zip
Experimenteren met het teleporteren begint simpel genoeg. Vijanden kunnen je in één schot of slag uitschakelen, dus het is cruciaal weg te teleporteren wanneer een vijand op het punt staat te schieten. Daarbij wordt de hoeveelheid vijanden op het scherm al snel opgevoerd. Aangezien één schot of slag fataal kan zijn, is het niet handig om het directe gevecht met een stuk of vijf bewakers aan te gaan.

Dus teleporteer je jezelf als een malle. Hop, zomaar uit het niets een ruimte in met vijanden om er eentje uit te schakelen. Flop, terug teleporteren door de muur waar je net doorheen kwam en rustig afwachten tot de resterende bewakers door de deur komen lopen en er weer eentje een klap verkopen. Zip, terug naar de ruimte waar je net was om het volgende slachtoffer van achteren aan te vallen. Zo schakel je de hele bende een voor een uit. Een kind kan de was doen, je hoeft alleen maar te letten op je teleporteermeter. Je kunt vijf keer achter elkaar wegzoefen, daarna moet de meter even opladen. Dit gaat gelukkig erg snel.

Al snel ontdek je nog een kracht van Mr. Shifty: wanneer je snel achter elkaar genoeg vijanden knock-out slaat vult zich een meter. Die meter is als hij vol zit als het ware een eenmalig extra leven. In plaats van dat een kogel of slag je raakt, vliegt deze rakelings langs je en vertraagt de tijd een paar seconden, waardoor je de betreffende vijand makkelijker uit kunt schakelen of snel een veilige plek kunt vinden.

Experimenteren en doodgaan
Naast vijanden knock-out slaan en teleporteren kan Mr. Shifty nog meleewapens oppakken zoals bezems en stokken. Deze wapens zijn sterker dan je vuist en zorgen er dus voor dat vijanden sneller neergaan, wat wel zo handig is om niet de controle over de situatie te verliezen. En dat is zo’n beetje alles wat je in de game kunt doen, maar het spel voert de situaties met verschillende kamers en lastig geplaatste groepen vijanden snel op, waardoor je steeds vaker moet nadenken over je volgende stap. En dan nog blijft het vaak een weldoordachte gok. Je hebt misschien een idee hoe je een groep bewakers een voor een wilt neerhalen, maar in de buurt geplaatste bad guys horen het gevecht en komen onverwachts een kijkje nemen. Bam, je bent weer dood.

Daarbij kom je menig keer voor een verrassing te staan omdat er plots weer een nieuw type bewaker voor je neus staat. Ze dragen bijvoorbeeld andere geweren die door muren kunnen schieten, zijn sterker waardoor ze meer klappen kunnen hebben voordat ze neergaan of krijgen zelfs raketlanceerders. Later in het spel kunnen vijanden zelf ook uit het niets verschijnen, waardoor spelsituaties lastiger zijn in te schatten. Hierdoor blijf je continu op je hoede en het houdt bovendien de gameplay verfrissend genoeg. Doodgaan en opnieuw moeten beginnen zul je sowieso.

Dat zou snel vervelend kunnen worden, ware het niet dat checkpoints erg coulant zijn geplaatst. Elke keer dat je een nieuwe ruimte betreedt, wordt er een nieuwe checkpoint gemaakt, dus je bent hoogstens een minuut een spelsituatie opnieuw aan het spelen. Daarbij laadt de laatste checkpoint erg snel, waardoor doodgaan nooit echt frustrerend voelt. Dit zorgt er niet alleen voor dat het tempo goed in de game blijft zitten, maar ook dat je vaker durft te experimenteren. Misschien werkt het beter om een vijandelijke situatie vanuit een andere hoek te benaderen? Het is het proberen waard: als het fout gaat ben je zo weer terug op de plek waar je was gebleven.

Kort en krachtig
Die snelle gameplay heeft ook als gevolg dat de game zich snel laat uitspelen. Er zijn achttien levels, aangegeven als achttien verdiepingen in de wolkenkrabber. De eerste paar levels zijn er nog vooral om gewend te raken aan het spelconcept en na een uurtje of vier, vijf heb je je door de game gevochten. Dat kun je zowel als voor- als nadeel zien. Hoewel nieuwe elementen in de vorm van sterkere vijanden en laserstralen de spelervaring redelijk fris houden, heb je tegen het einde niet het idee dat de ontwikkelaar nog inspiratie had voor nieuwe spelsituaties. Het einde komt dan ook precies op tijd, maar erg lang ben je dus niet met deze game bezig.

Mr. Shifty wordt gepresenteerd met een soort cel shaded graphics die zeker niet misstaan, maar wel erg simpel ogen. Ook dat nadeel heeft weer zijn voordeel: het houdt de boel overzichtelijk, wat zeker tijdens de hectische gevechten goed van pas komt. Tot slot hebben we op de pc in de meest drukke shoot-outs lichte framerateproblemen gehad, al stoorden die nergens. Hoewel we de Switch-versie niet hebben kunnen testen, schijnen de framerateproblemen daar prangender te zijn en heeft de ontwikkelaar zich daar inmiddels voor verontschuldigd. Laten we hopen dat die versie een patch ontvangt.

Door: Michel Musters

Mr. Shifty heeft een leuk spelconcept dat zeker een uur of vier vermaakt. Net wanneer je denkt het wel gezien te hebben, is de game uitgespeeld. Goede timing, maar meer inspirerende puzzels en als gevolg een langere spelduur hadden de game net dat beetje extra gegeven om hem langer boeiend te houden. Wat nu overblijft is een geslaagd experiment waar het plezier van afspat, maar dat je waarschijnlijk net zo snel weer vergeet.
7,5
75
Score: 75
  • Leuk, uniek concept met solide gameplay
  • Variatie in vijanden houdt het boeiend
  • Aan de korte kant
  • Lichte framerateproblemen op pc

Michel Musters Redacteur bij Gamer.nl en InsideGamer.nl. Houdt van allerlei soorten games, van klassiekers als Mario, Metal Gear en Zelda, naar moderne meesterwerken als Red Dead Redemption en The Witcher 3, tot experimentele hoogvliegers als Rez, Limbo en Lumines.