1. PlayerUnknown's Battlegrounds pc review - Winner, winner, chicken dinner

PlayerUnknown's Battlegrounds pc review - Winner, winner, chicken dinner

PlayerUnknown's Battlegrounds (PUBG) pakt het Battle Royale-genre en voegt daar nieuwe elementen aan toe in de meestbesproken pc-game van het jaar. PUBG is namelijk al sinds maart te spelen, maar zelfs nu is de game nog niet af. Toch is dit eindelijk het moment voor een review: PUBG 1.0 is namelijk uit.

Elk potje is hetzelfde, maar toch anders
Potjes in PUBG volgen elke keer een vast stramien. Je start door alleen of met je squad uit een vliegtuig te springen. Met een parachute bereik je het startpunt en dan is het looten geblazen. Verspreid over de map liggen items: wapens, bepantsering, kleding en extra's. Deze heb je nodig om te overleven. Zo kan een goede helm op je hoofd of een pan op je kont je leven redden en kan een lekker wapen met een goede scope je aardig wat kills opleveren. Want de volgende stap is overleven.

Aanvankelijk is de hele map vrij te bewandelen, maar al snel start er een cirkel die in stapjes steeds kleiner wordt. Sta je buiten deze cirkel, dan ga je snel dood. Dat dwingt spelers dus steeds dichterbij elkaar te komen. Het doel is om als laatste over te blijven. Dan krijg je 'winner winner, chicken dinner' in beeld en is het tijd voor het volgende potje.

Hoewel alle potjes op deze manier op elkaar lijken, is geen enkele speelsessie hetzelfde. Dit komt deels door de willekeurigheid van de items, maar voornamelijk door de andere spelers. De game heeft wel een geluksfactor, bijvoorbeeld als je naast betere items landt dan je tegenstanders. Dat geeft niet, want games hebben dat nodig om lang leuk te blijven. Door deze willekeur word je ook gedwongen om telkens andere tactieken toe te passen. Wat de game echter voornamelijk leuk maakt zijn die 99 andere spelers. Het is niet te voorspellen hoe zij zich gedragen. Blijven ze onzichtbaar, of racen ze vol in het zicht met voertuigen door de wereld heen? Zijn ze alleen of samen? Wat voor wapen dragen ze bij zich?

Verhalen beleven
PUBG is hierdoor een game van verhalen, omdat bijna elke interactie met andere spelers een belevenis is die je wil delen. Omdat de game een realistische setting heeft, zijn deze verhalen ook voor niet-spelers te begrijpen. Vertellen over hoe je in een hutje van drie kanten werd beschoten, tien minuten tussen het graan lag met nog twee kogels in je pistool, of een teammaat hebt gered met een machette, snapt iedereen.

PUBG heeft alles. Je kunt in je eentje erin duiken en je complete eigen weg uitstippelen, of veel plezier hebben met een goed communicerend groepje. Het ene potje heb je de grootste lol, terwijl je in het andere potje het meest intense stukje gameplay beleeft dat je ooit hebt meegemaakt. PUBG is op z'n best als jij en nog een paar andere spelers over zijn in een heel klein gebied, maar je elkaar niet kunt zien. Ook het wegrennen van de kleiner wordende cirkel, het maken van uitstekende headshots en net je favoriete gear vinden behoren tot de hoogtepunten.

Het geluid in de game moet ook niet onderschat worden, want dat geeft alles wat je doet een extra lading. Kogelschoten hoor je al van kilometers ver, zodat je precies weet in welke richting andere spelers te vinden zijn. Ademloos kun je verscholen zitten terwijl je de voetstappen van de vijand op het grind, de trap of de vloer om je heen hoort. Snel duik je weg als er een voertuig op komst is voordat je deze ziet, of kijkt iedereen omhoog als er een vliegtuig langskomt dat een kist met sicke loot laat vallen.

Zelfs leuk als je dood bent
Dat PUBG leuk is blijkt wel wanneer je dood gaat. Speel je in je eentje, dan kun je via een killcam zien wie je heeft vermoord. Soms komt dit namelijk uit het niets en dat kan frustrerend zijn als je net goede loot hebt. Dat hoort echter bij grootte van de twee maps en de willekeur. Speel je echter samen met anderen, dan kun je meekijken hoe zij het potje verder spelen en kun je ze tips geven over wat je ziet. Dat klinkt saai, omdat je moet wachten tot je zelf weer aan de slag mag, maar de game is als meekijker bijna net zo spannend en leuk – en dat zegt wat over hoe goed is het.

Maar PUBG is nog niet af. Games worden steeds vaker uitgebracht als platformen waar aan doorgewerkt wordt en ook PUBG 1.0 is een duidelijke ‘work in progress’. Je koopt een complete maar ruwe game die steeds een beetje beter wordt. In zijn huidige staat is PUBG echter al zo uitstekend en innemend dat die oneffen randjes nauwelijks storen.

Deze review is gebaseerd op de pc-versie van PlayerUnknown's Battlegrounds. De game is ook voor Xbox One verkrijgbaar.

Geschreven door: Erwin Vogelaar.

Conclusie en beoordeling

None

PlayerUnknown's Battlegrounds is de nieuwe standaard voor het Battle Royale-genre. Het is geen netjes afgewerkte en opgepoetste game, maar dat maakt weinig uit als je zoveel plezier hebt. Dat er nog werk aan de winkel is betekent dat de game alleen maar strakker en uitgebreider wordt, maar voor ons is PUBG nu al een absolute winnaar.
9,5
Score
95
Score: 95
  • Pluspunten
  • Lootboxes puur cosmetisch
  • Intens
  • Elk potje echt anders
  • Puur plezier
  • Minpunten
  • Niet af

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Walgelijk om gok praktijken een plus te geven. Als of ze nog niet genoeg verdienen.

  • Ja maar deze lootboxes kan je niet kopen met echt geld (dacht ik).

  • Een 9,5 geven aan een game die niet af is vind ik eerlijk gezegd pijnlijker. Gaan we nog meer van die onafgemaakte bende krijgen, want kennelijk komen ze er mee weg. Had ik op school moeten proberen ; ' aah we zagen dat je verslag niet af is, maar wat we gelezen hebben is goed dus hier een 9,5! Maar de volgende keer je verslag graag wel afgemaakt inleveren he, jij muiter, hahaha,,,'.

  • De lootboxes zelf zijn niet het pluspunt, wel dat ze puur cosmetisch zijn en dus de gameplay niet beïnvloeden. Hierdoor blijft de balans bewaard en zijn de lootboxes dus ook prima te negeren.

  • Dat ‘t tegenwoordig überhaupt aangegeven moet worden…
    Te triest voor woorden!



    Ik blijf erbij dat alles m.b.t. lootboxes nooit een +punt mag zijn. ;)

  • Aan de andere kant: zijn we dan echt zulke mierenneukers geworden dat we alleen nog maar cijfers geven op basis van goede en mindere goede punten aan een game?



    Volgens mij zijn we ooit met gamen begonnen, om het speelplezier, toch? ;)



    Deze game had eigenlijk 2 verschillende cijfers moeten krijgen, namelijk: een 7 op technisch vlak en een 9,5 op het gebied van speelplezier.



  • Oftewel: (7 + 9,5) = 16,5 / 2 = 8,25 = 8,3.
    Dan zijn we er he. :)

  • Als je een 9,5 geeft aan een early access game mode met één map, nou ja twee maps, dan maak je jezelf toch onsterfelijk belachelijk. _O-

  • Ik denk dat IG reviews nooit weer mogen klagen over framerate en andere technische en performance issues om nog maar te zwijgen over de hoeveelheid content….wat een aanfluiting. Dat een game later updates krijgt moet niks uitmaken, het gaat om de versie die nu voor je ligt.



    Een simpel 8 of 8.5 was meer op zn plaats geweest.

  • Hoe kun je dit nou een negen en een half geven? Dat betekend NEAR perfect… Ik weet het niet hoor. Maar ik ga toch een beetje gek kijken naar deze manier van doen. Ik kan op mijn mobiel de site amper lezen, misschien is het een idee om daar eens serieuze aandacht aan te besteden? Ipv een filmpje met anderhalf uur gamen neer te knallen en dan er gewoon dit cijfer aan te plakken. Hou de kwaliteit een beetje in de gaten mannen, jullie zijn één van de laatste, koester dat!

  • De loot box mechaniek vind ik een minpunt ongeacht of het nou cosmetisch is of niet. Het verbaast mij dat deze game zo hoog scoort, Polygon durft het zelfs een 10 te geven. De gameplay is leuk en spannend, maar op de rest is genoeg aan te merken.



    Zelda krijgt bij wijze van spreke een punt aftrek als de framerate wat inzakt, anderen worden afgerekend op de minste grafische imperfecties, gameplay wordt onder een microscoop gelegd om te zien of het wel genoeg is geëvolueerd, over inventory systemen worden hele klaagartikelen geschreven en internetproblemen (lag) zijn een doodzonde.



    Het gevoel bekruipt mij dat PUBG vooral wordt beoordeeld op het fenomeen, de populariteit en niet zozeer op wat het nou daadwerkelijk is. Ben benieuwd hoe men hier over een jaar op terugkijkt en of het niet allemaal wat met een roze bril geschreven is.

  • Ze moeten terug veel strenger zijn en reviewers die te snel tevreden zijn, geen punten laten geven.

  • Met de hype en de roze bril valt het wel mee, aangezien ik de game het afgelopen half jaar al speel. En ik denk dat we over een jaar terugkijken op hoe groot het effect van deze game was!

  • Haha lootboxes een plus, top man!



    Zo je objectiviteit heeft geen klap van de hypemolen gehad, dat hele kreng is er op gedonderd en vervolgens is de train er ook nog over heen gegaan. En dat geldt niet alleen op insidegamer. Genomineerd voor GOTY tijdens the game awards.



    De game is verrekte vermakelijk, heeft dit jaar heel wat teweeggebracht, maar is simpelweg niet af. Waar komt de standaard te liggen als lootboxes met cosmetische inhoud n plus krijgen en 1.0 games, 0.8 zijn. Zet dan de prijs van de game bij pluspunten, want met 30 euro is dat best schappelijk.

  • De lootboxes zelf zijn geen pluspunt, wel dat ze puur cosmetisch zijn. Ze zullen nooit de gameplay beïnvloeden en daar ben ik blij mee in een industrie waarin dat wel steeds meer de standaard is. Nu zijn ze prima te negeren.

  • Ik vind deze game echt wel een beetje overhyped, het is leuk en het geeft spanning maar na een paar potjes heb ik het ook wel weer gezien omdat de game zo weinig inhoud heeft. Ik geef de game zeker een 7 omdat de game niet af is en omdat er te weinig spelmodi in zit. Ik had ook graag een spelmodi gezien zonder deadzone en een spelmodi met TDM en respawn.



    Edit



    Lol eentje dood gemept die zelf niet door mept.
    https://www.youtube.com/watch?v=nK0BX…



    Ik krijg er eigenlijk wel weer zin in, wie wil een potje samen spelen?

  • Meer spelmodi inderdaad. Nooit echt bij nagedacht, maar dat had best gemogen ja. Het is natuurlijk wel zo dat je dan de spelers gaat versplinteren. Al met al, goede game, maar na een paar potjes heb ik het ook wel weer gezien.

  • Precies hetzelfde heb ik bij PUBG, leuk, spannend..en prima om ook even alleen te spelen zonder anderen (soms kom ik dan juist verder), maar naar een paar potjes of soms zelfs 1 heb ik het wel weer gezien. Alleen haak je al vaak snel af en met meerdere is het wel langer leuk om te spelen, maar echt serieus maar een paar potjes hooguit.

  • Overhyped is precies waar ik aan denk bij PUBG. Eenzelfde soort game als ARK, Fortnite, Dead by Daylight enz. Zonder Twitch hadden velen van ons nooit van deze games gehoord.

  • Mee eens hoor, ik kon ook uren naar die Engelsman loeren die geloof ik iets van in de 200 game sessies had, het was gewoon vermakelijk om naar te kijken tot ik het zelf speelde.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren