1. Call of Duty: Black Ops

Call of Duty: Black Ops

Het is november en dus draait de Call of Duty-hypemachine op volle toeren. Prima, zeggen de meeste gamers. Zij spelen Modern Warfare 2 nog steeds af en toe en kunnen niet wachten op Call of Duty: Black Ops. De sceptici ergeren zich hier echter mateloos aan. Modern Warfare 2 viel tegen en Treyarch heeft nog nooit een fantastische game afgeleverd. Hopelijk worden zij over de streep getrokken door de game die Black Ops is.

Call of Duty: Black Ops brengt ons naar de Koude Oorlog. Het Amerikaanse leger richt de uiterst geheime Studies and Observations Group (SOG) op. Deze groep, die met onconventionele oorlogsvoering zijn doelen probeert te behalen, vormt de rode draad door het verhaal. Deel van dit team is Alex Mason, het belangrijkste personage in Black Ops. Samen met zijn collega’s Frank Woods en Bowman krijgt hij de opdracht om dictator Fidel Castro in Cuba uit te schakelen. Niet geheel verrassend gaat dit allemaal niet zo vlekkeloos als gepland en ontdekt de SOG de gruwelijke plannen die Rusland heeft.

Het verhaal wordt grotendeels verteld aan de hand van een zware ondervraging. Mason wordt op onorthodoxe wijze verhoord en beleeft vanuit dit punt zijn avonturen opnieuw. Soms loopt het ondervragen over in de missies en komen de herinneringen samen met het gesprek dat Mason op dat moment voert. Het verhaal in Black Ops wordt op deze manier goed en vrij origineel uit de doeken gedaan en dat is niet iets wat we gewend zijn van de Call of Duty-serie. Het psychologische aspect speelt bovendien een belangrijke rol en zorgt voor een aantal aparte wendingen in het verhaal.

Al met al doe je op de standaard moeilijkheidsgraad zo’n zes uur over de verhalende modus van Black Ops en daarin ben je constant bezig met de ene na de andere indrukwekkende missie. Schoolvoorbeeld hiervan is de missie waarin je vanuit een Blackbird, een verkenningsvliegtuig, de SOG op een RTS-achtige manier opdraagt waar ze zich naartoe moeten bewegen. Zodra je echter bij noemenswaardige plekken komt, verplaatst de camera naar de SOG toe en speel je tijdelijk weer met een lid van dat team. Het is een interessante missieopzet en is slechts een enkel voorbeeld van een aantal erg goede missies die Black Ops kent.

Grafisch vernieuwt Black Ops helaas een stuk minder. De engine vertoont ouderdomsverschijnselen en ondanks dat de game niet lelijk is, is het op visueel vlak niet van hetzelfde niveau als veel andere games tegenwoordig. Ook de kunstmatige intelligentie lijkt enigszins geslachtofferd, want tegenstanders maken niet altijd handig gebruik van de omgeving. Zo kan het wel eens voorkomen dat een tegenstander achter een kast gaat staan, terwijl je zelf naast hem staat. Het komt niet vaak voor, maar het zijn zeldzame momentjes waarin de paar foutjes van Black Ops zichtbaar worden.

Op alle andere vlakken kun je gelukkig wel volop genieten. Neem bijvoorbeeld de wapens, die stuk voor stuk uniek en natuurlijk aanvoelen. Grote wapens hebben duidelijk een sterkere terugslag dan hun kleinere broeders, waardoor gemikt schieten een stuk pittiger wordt. De lichtere wapens zijn een stuk mobieler en makkelijker te hanteren, maar richten minder schade aan. Het stoerste wapen is zonder twijfel de kruisboog, die zowel in de single- als multiplayer voorkomt. Bij dit wapen kun je namelijk pijlen met een explosieve punt gebruiken, waarmee je op sadistische wijze misbruik kunt maken van de omgeving. Als een groepje vijanden zich bijvoorbeeld verschuilt achter een truck, breng je de wagen met zo’n pijl simpel tot ontploffen en heb je efficiënt een aantal tegenstanders uitgeschakeld. Een primitief wapen wordt zo weer enorm dodelijk en een ultiem speeltje.

Het gros van de lezers en potentiële eigenaars van de nieuwe Call of Duty zitten waarschijnlijk het meest te wachten op het multiplayerspektakel dat Black Ops gaat bieden. Niet onterecht, aangezien Call of Duty de laatste jaren een hoop elementen geïntroduceerd heeft die inmiddels eerder regel dan uitzondering zijn binnen het FPS-genre. Call of Duty: Black Ops lijkt hier misschien op het eerste oog weinig aan toe te voegen, maar wie verder kijkt ziet al gauw dat Black Ops ook online een hoop nieuwe dingen doet.

Zo introduceert Black Ops Call of Duty-punten, een nieuw ruilmiddel dat je verdient door de multiplayer te spelen. Deze punten kun je gebruiken om alles vrij te kopen: van perks tot en met wapenmodificaties. De punten zijn bovendien te vergokken en te winnen in de Wager Matches, waarin je voor ieder potje een bepaald aantal Call of Duty-punten inzet. De spelers die vervolgens bij de eerste drie eindigen winnen uiteindelijk een deel van de totale inzet. Extra interessant aan Wager Matches is dat je zonder killstreaks, perks en klassen speelt. Hier is voor gekozen omdat deze gokvariant namelijk een aantal modi heeft die redelijk uniek zijn: One in the Chamber, Gun Game, Sharpshooter en Sticks and Stones.

Elke modus draagt zijn steentje bij aan het gevarieerde totaalpakket. Zo vereist One in the Chamber een tactische manier van spelen. Elke speler heeft namelijk maar drie levens en per leven slechts één kogel. Schiet je iemand neer, dan is hij sowieso dood en verdien je een nieuwe kogel, maar als je mist ben je volledig aangewezen op je mes. Het is dus telkens maar weer afvragen of je tegenstander zijn kogel nog heeft en of je dus genoeg tijd hebt om fatsoenlijk te mikken. Bij Sticks and Stones komt het vermaak vooral voort uit leedvermaak. In deze modus heeft iedereen namelijk slechts een kruisboog, een tweetal af te schieten messen en een tomahawk.

Er zijn dus geen automatische geweren, maar wel explosieve pijlen die even in je tegenstander blijven hangen alvorens ze exploderen. Niets is leuker dan een nietsvermoedende tegenstander een pijl in de rug te schieten om hem vervolgens te zien exploderen vlak voordat hij iemand anders probeert neer te steken. Er is echter geen grotere vernedering denkbaar dan iemand te vermoorden met de tomahawk. Dit wapen kan alleen gegooid worden en is langzaam waardoor je iemand lastig raakt. Wanneer dit toch lukt, verliest het slachtoffer al zijn verdiende punten en staat hij weer op nul. Het gemene lachje wanneer je de koploper in de laatste paar seconden zo naar de laatste plaats brengt, is onbetaalbaar.

Natuurlijk zijn er ook de gewone spelvarianten waarin killstreaks en perks wel een rol spelen. Het assortiment is misschien niet verder uitgebreid, maar de onderlinge balans is wel beter geworden. Een grote ergernis van Modern Warfare 2 was bijvoorbeeld dat spelers zonder enige vaardigheden veel te snel aan hun killstreaks kwamen, omdat de verschillende wapens en gadgets die je als bonus krijgt ook weer meehelpen aan de volgende killstreak-beloning. In Black Ops is dit omgegooid en zullen de killstreak-rewards je wel extra punten opleveren, maar niet meehelpen bij het behalen van andere killstreaks. Daarnaast zijn de vrij extreme killstreaks uit Modern Warfare 2 wat genormaliseerd. Zo is er godzijdank geen atoombom meer en zijn er niet meer zo overdreven veel computergestuurde luchtvoertuigen in te zetten. Daarvoor in de plaats zijn er wel een aantal nieuwe killstreaks gekomen, waarvan de Gunship waarschijnlijk de tofste is. Deze helikopter bestuur je volledig zelf en heeft zowel de beschikking over raketten als over een krachtig machinegeweer. De Gunship is wel erg sterk, maar verdien je ook pas na elf gedode tegenstanders en is uit de lucht te schieten.

De maps waarop dit alles zich afspeelt komen aanvankelijk met zijn veertienen. Over het algemeen zijn ze goed in elkaar gezet, de ene natuurlijk beter dan de andere. Eén wel erg bijzondere en grappige map moet apart genoemd worden: Nuke Town. Dit is het rolmodel van een typisch Amerikaans buurtje met houten huizen. Het grappige eraan is dat de hele kaart gevuld is met poppen die soms iets te erg op een daadwerkelijke vijand lijken. Het is dus goed mogelijk dat je een hoekje omloopt en uit schrik je halve magazijn leegschiet om er vervolgens achter te komen dat je een hulpeloze pop omvergeblazen hebt. De andere maps lopen qua opbouw enorm uit elkaar en zijn in veel gevallen uiteindelijk wel beter dan Nuke Town, maar het poppendorp is zeker de moeite waard om eens te proberen.

Bekijk de videorecensie van Call of Duty: Black Ops

Treyarch bedient de fans met Black Ops nog verder op de wenken. Na een hoop aanvragen is ook de zombiemodus weer terug, met een aantal zeer originele elementen erin die het allerleukste zijn om zelf te ontdekken. Ook biedt de shooter voor de doorgewinterde PC-gamer wellicht wat meer plezier dan Modern Warfare 2, doordat de dedicated servers terugkeren, net als het gereedschap om eigen mods te maken.

Call of Duty: Black Ops weet zijn eigen stempel te drukken op de Call of Duty-reeks. De game is zeker geen Modern Warfare 2-kloon en is met zijn originele verhaal op singleplayergebied erg goed, ook al laat de game grafisch en op het gebied van kunstmatige intelligentie wel wat steken vallen. Ook online is Black Ops fantastisch, met de nieuwe Wager Matches en bijbehorende nieuwe modi als belangrijkste troeven. Bovendien is de multiplayer gameplaytechnisch wat meer in balans, doordat de killstreaks beter uitgewerkt zijn. Met Call of Duty: Black Ops is Treyarch eindelijk uit de schaduw van Infinity Ward gestapt.
9,3
93
Score: 95