1. Rome: Total War

Rome: Total War

Eind jaren ’90 werden strategiefans positief verrast door een (toen nog) relatief onbekend spelletje, genaamd Shogun: Total War. Men kon naar hartelust tactieken gebruiken in veldslagen die soms door enkele duizenden manschappen werden uitgevochten. Hoewel de weergave vrij simpel was sloeg het concept aan, en de uitbreidingen en opvolger lieten dan ook niet lang op zich wachten. Medieval: Total War bracht nagenoeg hetzelfde, maar met een andere setting. Het derde spel kwam deze maand uit. Rome: Total War brengt wél echte vernieuwingen. Maakt dat het spel dan ook meteen een topspel?

Er zijn geen geheimen meer rond de mogelijkheden in Rome: Total War wat betreft de grote lijnen. Dat alles nu in 3D weergegeven zou worden, was al lang bekend. In de demo hebben we al kunnen zien hoe het vechten eruit zag. Alle eenheden zijn behoorlijk gedetailleerd, dat geldt voor alle volken in het spel. Het is duidelijk dat daar de nodige aandacht aan is besteed; alles klopt, van de schilden van de Romeinse Principes tot de oorlogsuitrustingen van de Galliërs, die veelal met een ontbloot bovenlichaam vechten.

Je zou wellicht denken dat het in het heetst van de strijd, wanneer er vele duizenden manschappen tegenover elkaar staan, lastig wordt om de actie vlekkeloos op je beeldscherm te krijgen. Dat valt in de praktijk reuze mee. Ik had slechts bij gevechten met rond de 6000 man of meer af en toe last van framerate drops, maar dat duurde steeds maar heel even. Wel kun je zélf het overzicht verliezen wanneer er meerdere duizenden manschappen over het scherm rennen, zeker als er meerdere volken meedoen aan de strijd.

(Bekijk hier de reactie van de Galliers op bovenstaand voorstel)Belangrijker dan het sterk verbeterde uiterlijk van het spel is de pure actie. De serie kenmerkt zich door de goede toepasbaarheid van tactisch vernuft, en dat is in Rome: Total War niet anders. Je zult in de (verplichte!) tutorial enige basislessen krijgen, maar veel tactische trucs zul je zelf ontdekken wanneer je een campaign speelt. In Rome: Total War speelt de omgeving waarin je vecht een veel grotere rol dan in de vorige spellen, wat ook weer tactische mogelijkheden met zich meebrengt. Dat klinkt leuk, maar dan moet nog maar blijken of het allemaal werkt. Rome: Total War slaagt op dat gebied met vlag en wimpel: een lust voor elke liefhebber van strategie en tactiek.

Uit de vorige spellen kennen we de overzichtsmap al. Dat redelijk schematische overzichtskaartje kun je vergeten; de map in Rome: Total War, het centrum van het spel, is vele malen uitgebreider, mooier en interactiever. Het gaat niet meer alleen om in welke regio je eenheid staat, maar ook waar in de regio. Sta je bijvoorbeeld aan de voet van een berg (niet ondenkbaar als je vlakbij de Alpen je campaign begint), en wordt je aangevallen, dan zul je daadwerkelijk op hoger gelegen gebied staan dan je tegenstander, hetgeen jou weer voordeel oplevert. Dit werkt hetzelfde met bossen (je kunt hinderlagen leggen) en met rivieren/bruggen. Over het algemeen maken de A.I. tegenstanders op dezelfde manier als jij gebruik van de omgeving en de diplomatische mogelijkheden, maar soms doen ze ook hele vreemde dingen. Zo ontekte ik een soort van bug waarbij ik bergen goud kon verdienen door meerdere keren per beurt een oorlog te beginnen met een volk, en dan steeds een fiks bedrag te eisen voor een staakt het vuren. Vreemd genoeg accepteerde de A.I. mijn voorstel heel vaak. Dat kwam mij in financieel krappe tijden wel goed uit, maar raar is het wel natuurlijk.

Alle bovengenoemde elementen zul je voornamelijk tegenkomen in de Campaign modus. Je kiest daarin één van de drie Romeinse families (Julii (Julius), Brutii (Brutus), Scipii (Scipio)) en je begint met een klein aantal regio’s aan je weg om de controle over Rome te verkrijgen. Daarbij zijn de andere Romeinse families je vrienden, maar ook je concurrenten; ook zij willen zo veel mogelijk invloed en macht in het Senaat hebben. Gaandeweg je campagne ontwikkel je steeds betere legereenheden, meer gebouwen enzovoorts. Je zult echt een tijdje bezig zijn met een campagne; speel je de normale modus (er is ook een snellere modus, die duurt niet zo lang), dan moet je 50 gebieden veroveren en aan de macht komen in Rome.

Behalve de singleplayer opties, die je dus al lang bezig zullen houden, is er ook nog een multiplayer modus. Mocht je dus genoeg hebben van de Campaign modus, de Historic Battles en de Custom Battles, dan kun je via Gamespy snel en makkelijk online je kwaliteiten als legeraanvoerder testen. Het is echter raadzaam eerst flink te oefenen tegen A.I. tegenstanders van een hoge moeilijkheidsgraad, anders zul je online behoorlijk worden afgeslacht.

Het moge duidelijk zijn dat Rome: Total War inderdaad een topper is. Het spel is op dit moment het toonaangevende spel op het gebied van strategie, het zit goed in elkaar en is bovendien erg verslavend. De manier waarom je tactieken in de gevechten kunt toepassen werkt perfect, en dat geldt ook voor diplomatie en politiek. Wanneer je te goed bent geworden voor de A.I. tegenstanders kun je online spannende gevechten voeren tegen sterkere tegenstanders. Een beetje strategiefan is op die manier al snel weken tot maanden met het spel bezig alvorens te overwegen het spel een dagje níet te spelen.
9,3
93
Score: 95