1. Deadlight Review

Deadlight Review

Dit is de Deadlight review. De game inmiddels beschikbaar is. Als je op zoek bent naar Deadlight trailers of Deadlight screenshots, dan kun je daar via het kopje 'Beelden' komen. Veel plezier met de Deadlight review.

In Deadlight is weer eens zover, de ondoden lopen vrij rond. De handvol mensen die nog wel bij geest is, moet koste wat het kost zien te overleven tijdens de zombie-apocalyps. En net als Randall Wayne zijn vrienden op het hart drukt dat niemand alleen moet zijn, raakt hij zelf afgezonderd van zijn kameraden. Gelukkig zijn er in dit soort situaties altijd nog brandweerbijlen.

Deadlight is op papier een zombiegame volgens het survivalboekje. Hoofdpersoon Randall is afgescheiden geraakt van zijn vrienden en hoopt hen te midden van de zombie-apocalyps in Seattle terug te vinden. De straten doen vaak erg uitgestorven aan, met verlaten auto’s en vervallen winkels. Tegelijkertijd kunnen achter elke deur en elk dichtgetimmerd raam ladingen zombies verscholen zitten en moet je altijd op je hoede blijven. Gelukkig heeft Randall de beschikking over zijn trouwe brandweerbijl om de zombies van zich af te slaan.

Uitgestorven straten, ladingen zombies en een eenzame overlevende met een brandweerbijl zijn we al vaker tegengekomen in zombiegames. Een belangrijk verschil met de meeste zombiegames is echter dat Deadlight een side-scrolling platformer is. De nadruk ligt in Deadlight dan ook voornamelijk, logischerwijs, op platformelementen. De game bestaat veel uit springen, klimmen en puzzelen en er worden eigenlijk maar af en toe zombieschedels ingeslagen. Door de focus op het overleven en de platformelementen ligt het tempo in de game vrij laag. Dat is in het begin misschien wat onwennig, maar op den duur draagt het wel bij aan de originaliteit en de spanning van Deadlight. Je loopt een beetje rond, speurt de omgeving af naar achtergelaten brieven, foto’s en andere interessante items en staat soms onverwachts oog in oog met wat ondode vrienden. Het tempo, de sfeer, de spanning, het klopt allemaal.

Wat daar ook zeker aan bijdraagt, is de grafische stijl. Waar de achtergronden aldoor erg gedetailleerd zijn, is de voorgrond - daar waar gespeeld wordt - juist volledig onderbelicht. Je speelt praktisch met een kleurloos silhouet in volledig zwarte levels, maar kunt tegelijkertijd van fraaie achtergronden genieten. Hierdoor ontstaat een stijl die doet denken aan games als Limbo en Outland, maar de combinatie met de interessante achtergronden geeft Deadlight een onderscheidende factor. De duisternis maakt de game tevens mysterieus en spannend. Want dat lichaam dat daar bewegingloos ligt, is dat nou een zombie of gewoon een lijk? Pas als de oogjes vuurrood oplichten, krijg je antwoord op die vraag en is het zaak snel naar je brandweerbijl te grijpen.

Lars Cornelis

Begin 2011 is Lars als stagiair voor InsideGamer komen schrijven. Al snel kwam daarbij kwam zijn brede gamekennis naar voren. Lars is van alle markten thuis en kijkt zelfs verder dan dat. Zo leest hij bijvoorbeeld veel gameboeken, waarvoor hij zelfs de website Meer Dan Games heeft opgericht.

Volg Lars op Twitter of contacteer hem op InsideGamer.

Toch is niet alles perfect aan Deadlight. De game kent slechts een paar nadelen, die helaas op zeer ongelukkige wijze samenvallen. De eerste dominosteen in de rij is de besturing. Deze luistert wel erg nauw en lijkt gemaakt te zijn voor de d-pad in plaats van de analoge stick, wat gezien de Xbox 360-controller geen slimme keuze is. Vooral recht omhoog springen is iets dat je echt onder de knie moet krijgen. Randall springt al snel alle kanten op, behalve omhoog. Tevens heeft de game de neiging om je tijdens het springen van platform naar platform te dwingen af te zetten op de aller- aller- allerlaatste pixel. Spring je te vroeg, dan eindig je al snel met een speer in je buik of water in je longen.

De bijzondere grafische stijl werkt op dit punt helaas niet mee. Door de donkere levels is het niet altijd even duidelijk wat nu precies de bedoeling is. Moet je die grote sprong gewoon maar zien te maken? Of is er ergens een hendel over te halen? Of is dat zwarte object daar misschien toch te verschuiven? De onduidelijkheid die ontstaat zorgt ervoor dat Deadlight op bepaalde momenten vervalt in eindeloze, frustrerende trial-and-error. De laatste steen die dan valt, zijn de laadtijden. Iedere keer als je dood bent krijg je opnieuw een laadscherm van een aantal seconden voorgeschoteld. En dood ga je nogal eens, gezien het trial-and-error-verhaal. Dat is niet goed voor je bloeddruk en je controller.

Deze game is getest op de Xbox 360.

Deadlight is een hele originele zombieplatformer, waarin de nadruk ligt op overleven en puzzelen. De grafische stijl doet misschien wel denken aan andere XBLA-games, maar ook hier weet Deadlight voor een eigen, originele twist te zorgen. De paar minpunten die de game rijk is clusteren helaas ongelukkig samen en zorgen van tijd tot tijd voor veel frustratie, maar dat is al snel vergeven en vergeten als je even later met je brandweerbijl een zombieschedel doorklieft.
8
80
  • Originele zombiegame
  • Fraaie grafische stijl
  • Spannend
  • Besturing luistert nauw
  • Vervalt soms in trial-and-error

Lars Cornelis Heeft een grote liefde voor grootse virtuele avonturen. Hecht evenveel waarde aan environmental storytelling als aan lore en heeft thuis een kast vol gameboeken en comics. Steekt per saldo waarschijnlijk toch de meeste tijd in de Master League van PES.